• România exportă în SUA produse și servicii de +2 mld.€.
  • România importă din SUA produse și servicii de 1,3 mld.€.
  • 2024: exporturile mărfurilor românești în SUA sunt la 0,7% din PIB-ul național.
  • SUA este cincilea cel mai mare investitor din România.
  • SUA are o pondere de 7,8% din totalul ISD-ului, la noi.
  • În România, sunt 900 companii controlate de SUA.
  • Cea mai afectată de taxarea impusă de Trump este Germania.
  • Tarifele costă economia germană 1,4% la creșterea PIB-ului.
  • Industria Germaniei e principalul motor de creştere pentru România.
  • Germania e cel mai important partener comercial al României.
  • Schimburi comerciale Germania-România: 41 mld. €/2024.

Exporturile directe către Statele Unite înseamnă aproximativ 2% din totalul exporturilor României. La prima vedere, nu suntem foarte afectați de tarifele impuse de Donald Trump. Dar efectele le vom simți prin prisma relațiilor comerciale pe care le avem cu celelalte țări UE.

Dacă acestea nu vor mai produce atât de mult pentru SUA, comenzile de produse, de sub ansamble și materii prime din România se vor reduce major. Sectoarele economiei românești care fac parte din lanțurile de aprovizionare globale ar putea fi afectate de noile tarife comerciale pe care le-a introdus administrația Trump, spune Radu Burnete, directorul confederaţiei patronale Concordia.

Impactul indirect poate fi resimțit în sectoare precum industria auto, a mobilei și a produselor din lemn, articolelor din oțel, fier, dar și a produselor din cauciuc și derivate, cea a echipamentelor industriale și cea alimentară, care fac parte din lanțurile de aprovizionare globale.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Cea mai afectată de taxele impusă de Trump este Germania, care e principalul nostru partener comercial european. Potrivit Guvernatorului Băncii Centrale a Germaniei, impactul tarifelor va costa economia germană 1,4 puncte procentuale la creșterea PIB-ului.

Ce spune Cristian Păun, profesor de economie la ASE, pentru Aleph Business?

Cât ne costa tarifele lui Trump în România, dar și la nivelul UE?

Este foarte greu de estimat acest lucru, pentru că noi în economie vorbim atunci când vorbim de protecție tarifară, vorbim de efectele de deturnare și creare de comerț și de efectele de deturnare, creare de investiții străine. Adică, ca urmare a faptului că Statele Unite s-au înconjurat cu un zid tarifar în momentul de față, vă pot da două efecte. Primul efect este cel legat de bunurile americane. Dacă bunurile americane sunt produse cu subansamble din România, ele vor primi o taxă vamală astăzi de 20%. De exemplu, auto. În auto, să zicem că avem cam jumătate piese subansamble, care sunt aduse în mare parte din afara Statelor Unite, sunt țări cu taxe vamale mai mari de 20%. Dar să mergem pe 20%. Deci, cu siguranță, vehiculele produse în Statele Unite vor fi mai scumpe cu 10%, doar datorită taxelor lui Trump, dacă ei vor dori să le vândă pe piața lor locală, sau vor dori să le vândă în afara Statelor Unite.

Apoi vine războiul comercial declanșat de Trump, care va reprezenta, de asemenea, o acțiune de apărare, va duce la o acțiune de apărare a țărilor, și care vor crește taxele vamale corespunzător. De exemplu, Uniunea Europeană are taxe vamale acum cu Statele Unite pe auto de 10%. O să le crească la 20%, paritatea fiind de 1 la 1 cu Statele Unite la acel moment. Și atunci ce vom vedea? Mașinile lui Trump, vândute în afara Statelor Unite, să zicem pe piața Uniunei Europene, vor ajunge cu 10% mai scump datorită materiilor prime, și 20% datorită taxelor vamale. Deci vor primi o creștere de preț, doar din taxe vamale, de vreo 30%. Vă dați seama ce lovitură va fi pentru companiile americane, care vor să vândă în afara Statelor Unite. Deci o să asistăm la un efect de deturnare de comerț pentru Statele Unite, în care niște fluxuri mai eficiente, din punct de vedere economic, vor fi înlocuite cu unele mai scumpe și mai puține eficiente, din punct de vedere economic. Să o luăm acum pe partea de investiții. Ford are o investiție în România”, spune el.

Orice companie americană care vrea să producă pentru piețele globale, va prefera să își reloce activitatea în afara cetății construite de Trump cu taxe vamale. Pentru că, tocmai ce am explicat, dacă vrei să produci mașini să le vinzi în afara Statelor Unite, ce vei face? Vei primi taxe vamale pe piese subansamble? Multe dintre ele n-ai cum să le aduci în Statele Unite, pentru că Statele Unite nu controlează litium, nu controlează grafit, nu controlează o grămadă de lucruri care astăzi sunt în baterii și așa mai departe. Și atunci o să vedem cuprul și așa mai departe. O să vedem ce? O să vedem că, de fapt, aceste companii vor prefera să părăsească Statele Unite, pentru că dacă rămân acolo cu producția auto, ei vor rămâne acolo cu ce? Vor rămâne cu taxe vamale pe materii prime, vor rămâne cu taxe vamale pe mașinile pe care le vor exporta în afara Statelor Unite. Și atunci, da, pentru economia românească, de exemplu, s-ar putea ca treaba asta să se transforme în investiții și mai mari, în fabricile americane care produc auto în România, pentru că, în felul acesta, ei vor evita taxele vamale de care vorbeam.

Deci, efectul pe care-l estimează Trump e, de fapt, unul contrar. De asta, cărțile de economie îți pun foarte clar și pe șleau protecționismul tarifar ți se întoarce în față și nu este o idee foarte bună să te închizi într-o cetate blindat de taxe vamale, pentru că, de fapt, economia ta va suferi enorm de pe urma acestor lucruri. Ce va face Trump? Va înlocui, probabil, multe importuri și va scumpi foarte mult produsele pe piața lui. Vom asista la șomaj, că tocmai ce am zis, că se pierd comenzi importante cu toată lumea. Toate exporturile americane vor suferi, conform exemplul lui dat de mine, pe relația România-SUA, toate. Și atunci, vă dați seama că va fi o prăbușire a comenzilor acolo”, continuă el.

Nu întâmplător, bursele americane reacționează foarte dramatic și foarte drastic la această idee, pentru că ele înțeleg, companiile americane înțeleg ce dezastru este în spatele acestor taxe vamale, atât pe partea de aprovizionare, cât și pe partea mai departe de produse finite. Pentru că, repet, China, când s-a trezit acum peste noapte cu taxe vamale de 30%, credeți-mă că nu o să rămână pasivă și știe că ea stăpânește vreo 36 de domenii cheie în momentul de față, știe că are o putere extraordinară în fața Statelor Unite și că poate da lovitura de grație Statelor Unite prin taxe vamale aferente. Iar dacă noi europenii mai venim cu o treabă la pachet, ne apucăm acum pe repede înainte și finalizăm toate tratatele de liber schimb cu Marea Britanie, cu Canada, cu India, cu Mercosul, cu America Latina, în care punem zero taxe vamale către toate țările astea, vă dați seama ce lovitură dăm Statelor Unite, că o izolăm și mai tare și ne vedem de ale noastre și creștem efectiv pe prostia americanilor.

Deci noi trebuie să transformăm cu toții această prostie a americanilor, a administrației americane, într-o mare oportunitate care cu siguranță ne va da de muncă, ne va aduce prosperitate și ne va îndrepta către căi sănătoase de civilizație și dezvoltare. Lumea liberă întotdeauna a reprezentat soluția pentru mai multă prosperitate. Ceea ce face Trump acum este contrar dezvoltării, contrar prosperității și eu mă aștept să vedem și o reacție din partea americanilor, pentru că ei deocamdată tac și nu știu de ce tac, dar nu vor mai tăcea când buzunarele lor vor fi afectate, când se vor pierde locuri de muncă și când oamenii o să vadă într-adevăr că ideile astea n-au cum să îi ducă către o lume mai bună”, adaugă el.

Ce mărfuri s-ar putea scumpi din cauza tarifelor?

„Noi nu aducem foarte mult din Statele Unite, iar pe partea de alimente Uniunea Europeană ne furnizează nouă tot ceea ce avem nevoie. Suntem pe o piață unică, unde se comercializează totul fără taxe vamale, unde totul este liber să circule și, repet, mă aștept ca foarte rapid să avem aceste tratate de liber schimb cu cât mai multe regiuni din jurul nostru. Eu de ce nu cred că ar fi un moment să rediscutăm Brexit-ul, s-ar putea ca Marea Britanie să rediscute reintrarea cel puțin în piața unică a Marii Britanii. Deci vor fi niște evoluții foarte interesante în perioada următoare.

Nu mă aștept la un dezastru extraordinar de mare. Sigur, putem avea acest efect indirect în care, într-adevăr, Germania, care vinde produse în Statele Unite, să aibă niște probleme cu comenziile, cu exportul, dar să nu uităm un lucru. Până la urmă, nici noi nu vom mai importa din Statele Unite foarte multe lucruri și atunci foarte multe companii vor încerca să compenseze ceea ce pierd pe ruta cu Statele Unite cu mai multe mașini vândute în India, de ce nu mai multe mașini vândute în America Latină, mai multe mașini vândute în interiorul Uniunii Europene, pentru că nu mai cumpărăm de la americani alte mașini. Deci mă aștept, de asemenea, ca mari companii americane să plece din Statele Unite ca să evite taxarea vamală și să se reloge în Uniunea Europeană, pentru că este o piață importantă, Uniunea Europeană, ca volum, ca venituri, și așa mai departe, pentru companiile americane. Și asta înseamnă o ofertă mai bună, mai diversificată de produse aici, adică condiții mai bune pentru consumatorii români. Trebuie să transformăm în oportunitate treaba aceasta”, spune el.