• Vânzările cu amănuntul încetinesc, cu o creștere de doar 0,1% în ianuarie și un ritm anual de 3,2%, scrie ZF.
  • Economiile gospodăriilor scad, rămânând sub nivelul altor țări din Europa Centrală și de Est.
  • Încrederea consumatorilor și creditarea cresc, susținute de dobânzi mai mici și standarde de creditare relaxate.

Vânzările din România stagnează aproape complet în ianuarie 2025, avansând cu doar 0,1% față de luna precedentă. Pe parcursul unui an, ritmul de creștere încetinește semnificativ, coborând la 3,2%, comparativ cu 7,8% în decembrie 2024.

Care e situația economică a gospodăriilor?

Gospodăriile din România încă dețin economii acumulate înainte de pandemie, însă nivelul acestora scade după 2021 și rămâne inferior altor țări din Europa Centrală și de Est.

Deținerile de numerar și depozite ca pondere din PIB se apropie de valorile pre-pandemie, după o creștere semnificativă în 2020. Totodată, achizițiile de obligațiuni cresc, fiind stimulate de emisiunile Ministerului Finanțelor.

Titlurile zilei

Moody’s schimbă perspectiva de rating a României de la stabil la negativ
Aurul depășește 3.000 de dolari uncia
Salariul mediu net ajunge la 5328 lei în ianuarie
Ford Otosan Craiova începe livrarea primelor mașini electrice fabricate în România
Tesla este prinsă în focul războiului comercial
UiPath cumpără compania de A.I. Peak

Investițiile în instrumente financiare pe termen lung, precum fondurile de pensii și asigurările, sunt puțin probabil să susțină consumul în caz de scădere a veniturilor, deoarece acestea sunt mai puțin lichide, conform analiștilor Erste.

Care sunt prognozele pentru 2025?

Erste Bank estimează o temperare a creșterii vânzărilor cu amănuntul la 4,5% în 2025, în scădere față de 8,6% în 2024.

Riscurile sunt în mare parte negative și sunt influențate de consolidarea fiscală și incertitudinea politică din prima jumătate a anului.

Cu toate acestea, economiile populației atenuează impactul măsurilor fiscale mai restrictive.

Vânzările de alimente cresc ușor față de luna anterioară

În ianuarie 2025, vânzările de alimente cresc ușor, cu 0,2% față de luna anterioară, dar scad cu 0,2% comparativ cu ianuarie 2024.

Produsele nealimentare înregistrează o scădere lunară de 0,7%, însă reușesc să crească anual cu 5,8%.

Încrederea consumatorilor și a comercianților crește

Indicatorul de încredere a consumatorilor se îmbunătățește în februarie, ajungând la -17,0, față de -20,3 în ianuarie, datorită unei perspective mai optimiste asupra situației financiare și economice a gospodăriilor.

Totuși, românii rămân precauți și preferă să economisească, iar intențiile de achiziții majore nu se modifică semnificativ.

Încrederea în comerțul cu amănuntul crește la 8,5 în februarie, de la 8,0 în luna precedentă. Așteptările mai optimiste ale managerilor compensează activitatea mai slabă din trecut și nivelurile mai ridicate ale stocurilor.

Creditarea e într-o perioadă de expansiune

Creditarea pentru consum se află într-o perioadă de expansiune, fiind impulsionată de relaxarea standardelor de acordare a împrumuturilor și de scăderea ratelor dobânzilor în ultimele trimestre. Această tendință este susținută de lichiditatea ridicată din sistemul bancar.