- Hidroelectrica are un profit net de 4,1 miliarde de lei în 2024, ce scade cu 35% în 2024, și venituri de 9,1 miliarde de lei, ce scad cu 25% față de 2023.
- Producătorul de medicamente Antibiotice Iaşi incheie 2024 cu venituri totale de 693 milioane lei, în creştere cu 8%, şi un profit net de 99 milioane lei, cu 23% peste nivelul din 2023.
- Producătorul de vinuri Purcari încheie 2024 cu profit net de 57,4 milioane de lei, minus 10% an/an. Veniturile grupului cresc cu 3%, la 382 milioane de lei, pe fondul cresterii de 13% fata de anul precedent in segmentul principal de vinuri.
Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie regenerabilă din România și liderul Bursei de Valori București, raportează pentru 2024 un profit net de 4,1 miliarde lei, în scădere cu 35% față de anul precedent.
Advertisment
Veniturile companiei se reduc cu 25%, până la 9,1 miliarde lei, pe fondul unei producții mai mici de energie (-22%) și al scăderii prețurilor de vânzare. Condițiile hidrologice dificile din perioada aprilie-septembrie 2024, când debitul Dunării este cu 18% mai mic față de 2023, afectează semnificativ performanța companiei.
În sectorul farmaceutic, Antibiotice Iași înregistrează o creștere de 23% a profitului net, care ajunge la 99 milioane lei. Veniturile companiei cresc cu 8%, până la 693 milioane lei, în timp ce cheltuielile totale urcă cu 7%, la aproape 590 milioane lei. Performanța este susținută de creșterea vânzărilor pe piețele externe, în special în Europa, care reprezintă 43% din valoarea exporturilor.
Titlurile zilei
Pe piața vinurilor, Purcari raportează un declin de 10% al profitului net, și ajunge la 57,4 milioane lei, în ciuda unei creșteri de 3% a veniturilor, până la 382 milioane lei. Grupul reușește să își îmbunătățească marja profitului brut la 51% în ultimul trimestru al anului, datorită unui mix favorabil de vânzări și a reducerii costurilor cu ambalajele. Pe piața locală, vânzările Purcari și Bardar cresc cu 17%, respectiv 29%.
Ce spune Răzvan Mihăescu, investitor, pentru Aleph Business?
„Din perspectiva mea, lucrurile se văd bine, ca să spun așa. Cred că Hidroelectrica, în ciuda faptului că a avut o dinamică negativă a performanței financiare, a raportat în linie cu așteptările pieței, pentru că această diminuare a profitului și a cifrei de afaceri nu a fost ceva ce a apărut acum în trimestrul al 4-lea, ci doar s-a menținut tendința pe care a avut-o și în primele 9 luni ale anului”, spune el.
„Și da, într-adevăr, factorii principali care au impact asupra business-ului în această industrie sunt prețul la energie și producția, care la ei vine preponderent din precipitații și din ceea ce produc hidrocentralele. Factori care amândoi, se pare că, în acest an au avut o influență negativă asupra activității companiei.
Deci, cred că este unul din riscurile, ca să spun așa, specifice sectorului energetic, dar nu știu dacă afectează neapărat performanța companiei Hidroelectrica pe termen lung”, adaugă el.
Care este perspectiva lui Mihăescu asupra cifrelor Purcari?
„La Purcari, aici am și eu mai multe de zis, pentru că este o companie pe care o am în portofoliu de destul de mult timp și o urmăresc mai de aproape. Și vedem că și aici, cu rezultatele, au fost în linie cu guidance-uri pe care l-au dat la începutul anului 2024, deci și-au realizat bugetul în mare.
Într-adevăr, au fost două elemente one-off, niște cheltuieli nerecurente, o parte legată de compensațiile angajaților prin niște stock option planuri și contracte de management și o parte legată de consolidarea EcoSmart Union, care a fost filiala lor pentru reciclare și un alt segment de business pe partea asta de colectare de deșeuri, care a fost nevoită să se închidă din cauza RetuRO și a modului în care s-a schimbat această piață”, spune el.
„Dar, rezultatele au fost în linie cu ceea ce au bugetat ei și văd că în continuare s-au axat pe strategia pe care ei o numesc premiumizare, adică să valorifice toate sticlele și produsele pe care le fac, sau cea mai mare parte din ele, sub forma de vinuri premium, ceea ce le permite să intre pe această piață de produse un pic mai scumpe, unde se pot prioritiza volumele în detrimentul marjelor și asta se reflectă și la nivelul profitabilității companiei.
Sunt anumite piețe în care se cere acest gen de produs și se vede că performează destul de bine atât în România cât și în Republica Moldova sau alte țări din regiune”, adaugă el.
„Iar legat de guidance-ul pe care l-au dat pentru anul 2025, aici am o mențiune mai importantă, m-aș fi așteptat să fie un pic mai optimist sau agresiv cu privire la marje și la creștere, dar în special la creșterea cifrei de afaceri, pentru că ei până în 2027 și-au asumat că vor dubla business-ul, așa cum au spus acum câteva luni într-o prezentare către acționari.
Și cred că pentru a se menține această tendință și a se materializa acest scenariu, ar fi nevoie de niște creșteri mai mari în următoarea perioadă, ca să se ajungă chiar la o dublare a indicatorilor.
Dar în continuare, eu dețin Purcari în portofoliu și sunt încrezător, atât cu privire la sectorul de consum, care este un proxy pentru, sau parțial un proxy pentru business-ul Purcari, dar și la strategia și la modul în care ei operează în această piață”, continuă investitorul.
Care este perspectiva investitorului asupra cifrelor Antibiotice Iași?
„Iar legat de Antibiotice Iași, aici nu urmăresc compania îndeaproape, dar cred că la fel, rezultatele au fost în linie cu așteptările și sper că au fost în linie cu așteptările, pentru că în ultima perioadă am văzut că interesul Fondurilor de pensii în jurul acestei companii a devenit din ce în ce mai mare.
Și cred că există ceva acolo care face investitorii să vină cu mai multe fluxuri financiare și să fie interesați de companie. Dar bănuiesc că au fost atât timp cât acțiunile au reacționat pozitiv după raportarea de ieri”, conchide Mihăescu.