- Teama de eșec frânează antreprenoriatul feminin, 47% dintre femeile din România o consideră principalul obstacol, deși au competențele necesare.
- Doar 8% dintre fondatorii de start-upuri sunt femei tinere, iar doar 6 femei conduc o companie din top 100 cele mai mari din România.
- Christina Verchere (OMV Petrom) este cel mai puternic CEO femeie din România, iar grupul Fildas-Catena, condus de Anca Vlad, generează afaceri de peste 2 miliarde de euro anual.
Aproape jumătate dintre femeile din România, 47%, consideră teama de eșec drept principalul obstacol în calea antreprenoriatului, chiar dacă au competențele necesare pentru a-și construi un business, este una dintre principalele concluzii ale raportului final al programului Capsule, un proiect Erasmus+.
Advertisment
În România, doar 8% dintre fondatorii de start-upuri sunt femei tinere, comparativ cu 75% bărbați.
Ce spune Corina Banu, coordonator de programe, Impact Hub Bucharest, pentru Aleph Business?
„Într-adevăr, așa cum ați menționat în cel mai recent raport al programului nostru finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+, avem acest procent ridicat de teamă de eșec, dar din experiența directă pe care am avut-o cu participantele noastre, e o teamă de eșec când vine vorba despre succesul în afaceri.
Titlurile zilei
Pe de-o parte, bineînțeles, este vorba de lipsa de încredere că au abilitățile necesare sau cunoștințele necesare, dar este și o teamă de eșec pe care o au vis-a-vis de familie. Este un aspect pe care îl identificăm destul de des”, spune Corina Banu.
Care este echilibrul dintre carieră și familie?
„Practic, femeile își doresc să aibă succes în paralel, atât în afaceri, în a-și câștiga independența financiară prin afacerea pe care o dezvoltă, dar este vorba și de a nu dezamăgi familia. Am identificat și acest factor destul de important, că sprijinul familiei este esențial.
Totuși, există speranță în sensul în care mentoratul, coaching-ul, informațiile pe care le dobândesc din timp, ajută foarte mult, și asta e ceea ce noi ne propunem la Impact Hub prin programele noastre, să educăm cât mai devreme. Asta am și făcut în programul Capsule pe care l-ați menționat.
Au fost femei între 18 și 35 de ani care fie aveau afaceri într-un stadiu incipient, fie doar o idee de afacere, și le-am oferit sprijinul necesar. Este foarte importantă această expunere la femei care au succes în afaceri, ca să vadă că se poate și ca să înțeleagă că, atunci când începi să muncești în sensul obiectivelor, există multe șanse de reușită”, adaugă Banu.
Care este capacitatea femeilor de a învăța și de a se adapta pieței?
„Așa cum menționăm și mai devreme, într-adevăr, femeile au foarte multe abilități și foarte multe idei în ceea ce privește dezvoltarea unei afaceri. Sunt foarte la curent cu tot ceea ce se întâmplă pe piață și se educă constant în sensul ăsta. Au această tendință de a învăța foarte mult și de a investi foarte mult în educația lor, inclusiv în educația antreprenorială”, afirmă ea.
Care este provocarea scalării afacerilor?
„Problema cea mai mare pe care o identificăm este aceea de scalare a business-ului. Practic, sunt foarte multe femei soloprenor care își pornesc afacerea, dar când vine vorba de etapa următoare, de a scala business-ul, cea mai mare problemă pe care o identificăm este aceea de finanțare. Dar și de mentorat și coaching, așa cum spuneam și mai devreme.
Toate aceste programe care încep să se dezvolte din ce în ce mai mult, dedicate femeilor, sunt necesare pentru că este într-adevăr nevoie de acest echilibru între viața personală și viața profesională, astfel încât să se asigure că au succes pe ambele planuri. Așa cum spuneam și mai devreme, aceste inițiative contribuie foarte mult la scalare” spune Banu.
Numărul de femei în poziții de conducere crește
„Ca să continui într-o notă pozitivă, aș vrea să spun totuși că există foarte multe exemple pozitive când vine vorba despre leadership al femeilor. Dacă ne uităm, de exemplu, la organizațiile non-profit, există foarte multe femei care au organizații în care au succes și care se gândesc foarte mult la sustenabilitatea unei organizații.
De asemenea, mă uitam pe un studiu recent care arată că, în 2021, 41% dintre femei ocupau totuși posturi de conducere, poziții de conducere în companii mari. Acest lucru ne face să credem, din experiența din programele noastre de la Impact Hub, că există potențial pentru a crește acest procent de femei antreprenori sau de femei în poziții de succes, care ajung să conducă companii mari. Observăm și o tendință ca femeile să ajungă în astfel de poziții mai târziu în viață față de bărbați, de obicei după ce copiii cresc”, adaugă Banu.
Care este rolul comunității în susținerea femeilor antreprenoare?
„Așa cum se spune că pentru creșterea unui copil este nevoie de un sat, la Impact Hub credem că este nevoie de o comunitate de sprijin pentru dezvoltarea antreprenorială. De aceea, am creat acest cadru, unde femeile au acces la resurse și instrumente de dezvoltare. Credem că acest procent al femeilor antreprenoare și al femeilor în poziții de leadership o să crească în viitor”, conchide Corina Banu.