- UE pregătește instrumente anti-coerciție pentru tarifele lui Trump.
- Măsurile posibile sunt restricții pe serviciile financiare și tehnologice.
- Liderii UE cer răspuns unit și rapid la amenințările comerciale.
Războiul comercial continuă. Uniunea Europeană pregătește măsuri de retorsiune împotriva companiilor tech americane. În cazul în care Donald Trump va impune tarife asupra importurilor din UE,
Comisia Europeană vrea să utilizeze “instrumentul anti-coerciție”, care i-ar permite să vizeze sectoare de servicii din SUA, precum Big Tech, conform unor oficiali europeni.
Advertisment
Acest instrument, descris ca o “bazooka” a Bruxelles-ului, ar putea extinde un potențial conflict comercial și în domeniul serviciilor, care permite Uniunii Europene să adopte o gamă largă de măsuri de revocare a drepturilor de proprietate intelectuală până la restricționarea accesului pe piață pentru firmele de servicii financiare americane.
Ce spune ALEXANDRU GEORGESCU, expert în relații internaționale pentru Aleph Business?
,,În concepția sa, precum și în cea a multora din administrația Trump, se combină în mod constant componentele comerciale, tehnologice și de securitate. Astfel, se urmărește obținerea de concesii și cooperări în diferite domenii prin intermediul coerciției economice.”
Titlurile zilei
Excepțiile tarifare se justifică strategic
,,De exemplu, s-a renunțat temporar la aplicarea tarifelor împotriva Canadei și Mexicului în schimbul cooperării pe anumite arii strategice, cum ar fi ajutorul pentru limitarea migrației legale în SUA sau pentru reducerea fluxului de fentanyl, un drog ce a provocat numeroase decese în America.”
Barierele netarifare se transformă în instrumente de protecționism
,,În contextul comerțului internațional, tot mai multe bariere netarifare sunt folosite ca instrumente de protecționism. Astfel, Trump ar putea amenința cu tarifele pentru a forța eliminarea barierelor netarifare care, de fapt, descurajează comerțul și dezavantajează firmele americane. Acest fenomen a fost observat nu doar în SUA, ci și în Japonia, China și Europa.”
Dezechilibrul tarifar se evidențiază în relațiile cu aliații
,,Există o asimetrie clară între tarifele practicate recent de SUA și cele acordate aliaților, unde interesele non-economice par să primeze. În logica americană, cooperarea pe diverse chestiuni strategice – cum ar fi creșterea achizițiilor de armament american sau implicarea mai activă în zona Indo-Pacificului – se impune în detrimentul unor politici comerciale echilibrate.”
Relațiile transatlantice se bazează pe diferențe sectoriale
,,În relațiile comerciale dintre SUA și Europa, diferențele devin evidente: în timp ce exporturile europene către SUA se concentrează pe bunuri, cele americane către Europa se axează pe servicii. Astfel, orice măsură ce afectează serviciile are un impact disproporționat asupra economiei americane.”
Relațiile transatlantice se bazează pe diferențe sectoriale
,,Pe plan strategic, se urmărește facilitarea mobilității start-up-urilor, a fondatorilor și a liderilor intelectuali, pentru a preveni ca Europa să devină un simplu incubator economic pentru companiile americane. Această abordare vizează eliminarea dezavantajelor structurale, în ciuda faptului că, pe termen scurt, consumatorii vor plăti prețul unor costuri mai mari.”
Costurile crescute se reflectă în lanțurile de producție
,,Aplicarea repetată a tarifelor pe lanțurile de producție nu se limitează la o singură etapă, ceea ce duce la costuri mai ridicate pentru consumatori și investitori. Aceasta afectează chiar și planurile de industrializare ale Americii, care necesită importuri de utilaje și materii prime din alte țări.”
Strategia este justificată de o viziune pe termen lung
,,În ciuda faptului că, conform teoriei economice de bază, niciun actor nu câștigă complet, strategia lui Trump de a reajusta structura economică mondială își propune să reducă pierderile relative ale SUA și să obțină avantaje strategice. Aceasta se reflectă și în decizia de a accepta pierderi economice în anumite domenii, precum autonomia tehnologică față de China, în scopul de a câștiga pe plan strategic.”