- În 2024, companiile autohtone au făcut 18 tranzacţii în străinătate, cu tranzacții de peste 330 mil. dolari pentru a cumpăra afaceri din SUA, Italia sau Austria, arată o analiză făcută de ZF pe baza datelor oferite de EY România şi a celor din piaţă.
- Suma totală e estimativă, pentru că doar şase acorduri au valoarea publică.
- Acestea au valori de zeci sau chiar peste 100 mil. dolari fiecare.
În 2024, companiile autohtone au făcut 18 tranzacţii în străinătate, cu tranzacții de peste 330 mil. dolari pentru a cumpăra afaceri din SUA, Italia sau Austria, arată o analiză făcută de ZF pe baza datelor oferite de firma de audit şi consultanţă EY România şi a celor din piaţă.
Advertisment
Suma este estimativă, pentru că doar şase acorduri au valoarea publică. Totuşi, acestea au valori de zeci sau chiar peste 100 mil. dolari fiecare.
„Numărul de achiziţii în afara ţării urmează o traiectorie ascendentă şi ultimii ani vedem o accelerare a acestei tendinţe, cu o culminare în 2024. Această dinamică pozitivă era de aşteptat având în vedere convergenţa către maturitate a numeroase afaceri antreprenoriale românesti“, spune Iulia Bratu, partner, head of lead advisory, EY România. Evoluţia reprezintă o veste bună în contextul în care afacerile din Occident, dar şi din ţări din regiune precum Ungaria, Polonia ori Cehia se dezvoltă în ultimele decenii în Europa Centrală şi de Est, ba chiar unele în întreaga Europă.
Titlurile zilei
În aceeaşi perioadă, afacerile autohtone intră în activitate și în portul România, iar asta fie dintr-o lipsă de apetit pentru risc, fie pentru că piaţa locală oferea suficient spaţiu de creştere.
Mizează companiile locale pe extindere?
În ultima perioadă însă, pe măsură ce concurenţa pe plan intern crește, iar loc de dezvoltare nu mai e la fel de mult, companiile locale încep, timid momentan, să facă paşi dincolo de graniţă.
Cele mai multe mutări sunt realizate în proximitate, mai exact în Ungaria, Republica Moldova sau în Bulgaria, iar această strategie este una logică şi uşor de explicat. Proximitatea geografică şi, în unele situaţii, asemănările în ceea ce priveşte comportamentul de consum, determină firmele să meargă înainte de toate în vecini. Este cazul peste tot în lume, nu doar în regiune. 