• 3 din 10 români resimt Blue Monday ca o zi dificilă, din cauza vremii reci, cheltuielilor excesive și oboselii, conform studiului Raiffeisen Bank România.
  • 40% apelează la economii sau credite după sărbători, dar doar 4 din 10 folosesc aplicații pentru gestionarea bugetului.
  • Cei între 18-35 ani economisesc mai mult și folosesc mai des aplicații financiare.

Începutul anului aduce pentru mulți români nu doar provocări financiare, ci și o stare emoțională dificilă. Potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, companie globală de cercetare a pieței, 3 din 10 români resimt ziua de Blue Monday ca pe una dintre cele mai dificile din an, iar principalele cauze ale stării de disconfort emoțional sunt vremea rece, cheltuielile excesive din perioada sărbătorilor și oboseala acumulată.

Blue Monday este a treia zi de luni din ianuarie, considerată cea mai deprimantă a anului. Conceptul a fost creat de o agenție de turism britanică și popularizat de psihologul Cliff Arnall, ce se bazează pe factori precum vremea rece, datoriile post-sărbători și motivația scăzută.

Cum sunt românii afectați de Blue Monday?

5 din 10 români au auzit de Blue Monday, a treia zi de luni din ianuarie și ceea ce specialiștii numesc cea mai deprimantă zi a anului, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare și al bucureștenilor, iar aceștia sunt mai conștienți de impactul acestei perioade asupra stării lor emoționale și financiare, relevă datele studiului.

Titlurile zilei

Averile miliardarilor cresc accelerat
CE URMEAZĂ PE BVB?
Memecoins exploatează tragedia lui Charlie Kirk
Aurul scade cu 0,5% la 3.671 dolari pe uncie
DRUID AI OBȚINE 32 MIL. DOLARI FINANȚARE

Rezultatele studiului arată că Blue Monday nu este doar un mit urban, ci o realitate comună multor români, care îi afectează semnificativ, în special din punct de vedere financiar. Combinația dintre facturi mai mari la utilități, cheltuielile crescute din perioada sărbătorilor și vremea rece creează o presiune suplimentară asupra stării de bine, în general.

Grijile sunt mai mari, iar bugetele mai mici

Luna ianuarie este percepută de mulți ca o perioadă de restricții. Conform studiului, 50% dintre respondenți își reduc cheltuielile sau își creează un buget strict (29%), iar 60% dintre respondenți indică un buget lunar mai mic în această perioadă.

În plus, 37% dintre respondenți consideră că situația financiară le influențează starea emoțională. În această perioadă, mai mult de jumătate dintre români (53%) devin mai precauți cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuși la decizii impulsive. Stresul financiar este resimțit mai puternic în familiile cu copii.

Bugetele mai mici și cheltuielile mai mari împing mulți români să adopte soluții de urgență. Astfel, peste 40% dintre români apelează la economii sau credite pentru a face față cheltuielilor de după sărbători, în timp ce doar 4 din 10 folosesc aplicații financiare pentru gestionarea bugetului. Aceste date subliniază importanța unei mai bune planificări financiare.

Tinerii sunt mai orientați către economisire și tehnologie

Rezultatele studiului indică un comportament mai responsabil în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani. Aceștia încearcă să economisească mai mult în ianuarie, iar segmentul 18-35 ani este mai deschis către utilizarea aplicațiilor și a instrumentelor financiare pentru gestionarea bugetului, comparativ cu alte categorii de vârstă.

Blue Monday nu trebuie să devină o tradiție deprimantă. Încurajăm românii să adopte o atitudine proactivă în gestionarea finanțelor personale, mai ales în perioadele solicitante precum începutul de an. Soluțiile pe care le punem la dispoziție pot ajuta în monitorizarea și optimizarea cheltuielilor, iar cu o planificare financiară personalizată și un control mai eficient al bugetului, putem transforma această perioadă într-una de echilibru”, declară Mihail Ion, Vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România