• Consumatorii anticipează o creștere de 8% a cheltuielilor față de anul trecut, iar 70% se așteaptă la scumpiri.
  • Mulți renunță la cadouri personale (32%, în scădere cu 16%), aleg branduri mai ieftine (62%) sau comercianți accesibili (48%).
  • Cumpărătorii prioritizează calitatea produselor (39%), prețurile avantajoase (37%) și varietatea ofertei (35%) atunci când decid de unde să cumpere.

Cheltuielile de sărbători cresc cu 8% față de anul trecut, în principal din cauza prețurilor mai mari. Circa 70% dintre consumatori se așteaptă la scumpiri, iar doar 43% sunt optimiști cu privire la evoluția economiei în 2024, conform studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2024.

În contextul scumpirilor, cumpărătorii sunt mai prudenți. Mulți renunță la cadouri pentru ei înșiși (32% plănuiesc astfel de cheltuieli, în scădere cu 16 puncte procentuale față de anul trecut). Totodată, 62% aleg branduri mai ieftine, 48% optează pentru comercianți accesibili, iar 40% preferă mărcile proprii ale retailerilor. De asemenea, tot mai mulți urmăresc oferte promoționale (75% față de 61% în 2023).

Participanții la studiu spun că aleg comercianții în funcție de calitatea produselor (39%), nivelul prețurilor (37%) și varietatea ofertei (35%).

Titlurile zilei

CE URMEAZĂ PENTRU TIKTOK?
ROXANA CHIRIȚOIU MERGE LA DAVOS
CE SE ALEGE DE ENERGIE?
BM REDUCE PROGNOZA PENTRU ROMÂNIA
LOEWE ADUCE CRAFTED WORLD LA TOKYO
NOBU BEACH INN AJUNGE ÎN BARBUDA

Prețurile ridicate schimbă obiceiurile de consum

Creşterea preţurilor îi îngrijorează şi pe consumatorii din România, dat fiind că inflaţia anuală rămâne ridicată în ţara noastră, în jur de 5%, faţă de media Uniunii Europene de 2,3%, conform celor mai recente date Eurostat. Iar prognozele oficiale indică menţinerea inflaţiei peste ţinta Băncii Naţionale a României, pe o perioadă mai lungă de timp. Prudenţa cumpărătorilor afectează evoluţia consumului, sector care contribuie semnificativ la creşterea economică în România. În aceste condiţii, în care cumpărătorii pun un accent mai mare pe preţul produselor decât pe marcă, retailerii trebuie să se concentreze pe consolidarea programelor de atragere şi menţinere a clienţilor în portofoliu, dar şi pe investiţiile necesare pentru a oferi experienţe omnichannel (care integrează multiple canale de interacţiune, fizice şi virtuale), astfel încât clienţii să beneficieze de oferte avantajoase şi de confort în timpul cumpărăturilor”, o spune Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.

Cheltuielile de sărbători pentru experiențe, precum evenimente, activități sau petreceri acasă, cresc semnificativ (+16% față de 2023), în timp ce bugetul pentru cadouri scade ușor (-3%), iar cel pentru decorațiuni crește (+9%).

Hainele și accesoriile rămân cele mai populare cadouri, deși în scădere (-10%). Cardurile cadou pierd și ele din popularitate (-12%), iar patru din zece cumpărători preferă să ofere experiențe drept cadou.

Peste 70% aleg magazinele online pentru economie de timp (74%), bani (60%), varietate (68%) și disponibilitate (64%). În schimb, 55% preferă magazinele fizice pentru verificarea calității (63%), consiliere (62%) și socializare (52%).