• Problemele economice interne, precum criza imobiliară și șomajul ridicat, reduc cererea de produse de lux și afectează giganți precum LVMH și Kering.
  • Propunerile de taxe mari pentru importurile din China și alte țări ar putea crește prețurile la bunuri de lux și îmbrăcăminte, ca urmare ar afecta puterea de cumpărare a consumatorilor.
  • Pentru a compensa cererea scăzută din SUA și China, mărcile de lux se concentrează tot mai mult pe piețe precum India și Orientul Mijlociu.

China este un jucător important pentru mărcile de lux timp de decenii, însă zilele de glorie pentru unele branduri consacrate par să apună. În contextul planurilor lui Donald Trump de impunere a unor taxe usturătoare viitorul nu este atât de strălucitor pentru industrie, subliniază Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, companie de investiții pe bursele internaționale.

Un mix de probleme macroeconomice, cum ar fi criza imobiliară, deflația și rata ridicată a șomajului în rândul tinerilor, slăbesc a doua cea mai mare economie a lumii și afectează încrederea consumatorilor, ceea ce duce la diminuarea cererii pentru produse de lux.

Deși Beijingul anunță un alt pachet de măsuri de stimulare a economiei, nu este clar dacă și consumatorii își vor recăpăta încrederea pentru a începe din nou să cheltuiască.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

În ultimele trimestre, giganți ai luxului precum LVMH, Kering și Richemont raportează scăderea vânzărilor în China, iar acum potențialele tarife ale lui Trump reprezintă o nouă provocare.

De altfel, în ultima perioadă, mai mulți directori executivi ai unor branduri de modă și frumusețe și-au exprimat public îngrijorarea cu privire la unul dintre punctele centrale ale campaniei lui Donald Trump: tarifele mari, despre care mulți economiști spun că vor duce la o creștere generală a prețurilor, subliniază Radu Puiu.

Aproximativ 98% din toate hainele vândute astăzi în SUA sunt fabricate în străinătate. Majoritatea acestor haine sunt fabricate în Asia, în special în China și Vietnam.

Cine profită, de fapt, în urma taxelor lui Trump

De-a lungul campaniei sale, Donald Trump amenință că va impune o taxă de 10-20% pentru majoritatea produselor străine și, cel mai important, un tarif de cel puțin 60% pentru bunurile din China. Ideea este că taxele mari ar obliga companiile să revină la producția în America.

Trump susține că tarifele sale încurajează întreprinderile americane să producă în SUA. Dar acest lucru nu s-a întâmplat și nimeni nu se așteaptă să se întâmple. Țările care beneficiază cel mai mult de pe urma faptului că mărcile americane renunță la China sunt Bangladesh, India și Pakistan, potrivit Comisiei Americane pentru Comerț Internațional.

Persoanele din sectorul de modă susțin că publicul larg nu realizează cât de mult avansează capacitățile de producție ale Chinei – nu doar față de Statele Unite, ci și față de mare parte din restul lumii. Această lipsă de cunoștințe face ca oamenii să înțeleagă greșit modul în care tarifele le-ar putea afecta bugetul.

Încă dinainte de alegerea lui Trump, designerii încearcă să afle ce impact ar avea tarifele asupra articolelor fabricate în China. Principalul rezultat pentru cumpărători: prețuri mai mari, punctează analistul financiar din cadrul XTB România.

Cu alte cuvinte, indiferent de valoarea tarifului, această cifră va fi transferată clientului. Federația Națională de Retail publică un raport conform căruia propunerile tarifare ale lui Trump ar putea crește prețurile la îmbrăcăminte de lux cu 12,5% și prețurile la încălțăminte cu 18,1%.

În plus, conform aceleiași surse, puterea de cumpărare a consumatorilor americani ar putea scădea cu 46 până la 78 de miliarde de dolari pentru fiecare an în care tarifele sunt în vigoare, deoarece mărcile și comercianții cu amănuntul transferă costurile asupra clienților sub forma unor prețuri mai mari.

Taxele pentru lux impuse de Trump ar putea viza și Europa

Deși principala țintă tarifară a lui Trump este China, acesta demonstrează în timpul primei sale administrații că este dispus să atace și Europa. La un moment dat, în 2019, el amenință că va introduce tarife ridicate pentru produsele de lux franceze, cum ar fi gențile și vinurile, pentru a pedepsi statul pentru taxele pe care le aplică diferitelor companii americane.

Drept răspuns, acțiunile LVMH se depreciază. În cele din urmă, conglomeratul reușește să scape de cea mai mare parte a tarifelor atunci când acestea intră efectiv în vigoare mai târziu în acel an.

Conform unui studiu al companiei de consultanță Bain, se preconizează că vânzările globale de bunuri de lux personale vor scădea în 2025 pentru prima dată de la Marea Recesiune. Perspectivele s-ar putea deteriora dacă sectorul este afectat de tarifele promise de Donald Trump, punctează analistul financiar XTB România.

Statele Unite sunt a doua cea mai mare piață pentru bunuri de lux, după Europa, în valoare de aproximativ 106 miliarde de dolari sau aproape o treime din toate vânzările globale de îmbrăcăminte, articole din piele și încălțăminte de lux.

Se estimează că vânzările de bunuri de lux vor scădea cu 2% până la 385 de miliarde de dolari anul viitor, de la 390 miliarde de dolari în 2024, din cauza creșterii puternice a prețurilor impuse de mărci și a turbulențelor globale, explică Radu Puiu.

Rezultatul este că piața luxului se micșorează cu 50 de milioane de clienți, și că este vorba de un număr estimat între 250 și 360 de milioane, pe măsură ce baza luxului se micșorează pentru prima dată.

Noile tarife impuse pentru importurile din China ar putea da o nouă lovitură economiei fragile a acestei țări și ar diminua și mai mult sentimentul consumatorilor, care se află deja aproape de minime record, potrivit directorilor de la Richemont și LVMH.

Tarifele mai mari se adaugă provocărilor cu care se confruntă mărcile de lux și comercianții cu amănuntul, ceea ce poate să-i determine să își concentreze mai mult atenția și resursele pe piețele emergente precum India și Orientul Mijlociu. Astfel, se poate compensa cererea scăzută din SUA și China, explică Radu Puiu.