- România menține taxe și contribuții scăzute, considerându-le un avantaj fiscal esențial.
- În 2023, România are un raport impozit/PIB de 27%, situându-se pe ultimul loc în UE după Irlanda.
- Alte țări din Europa Centrală și de Est adoptă taxe mici, dar numai România are un raport impozit/PIB sub 30%.
Taxele și contribuțiile reduse reprezintă un avantaj fiscal pe care România trebuie să îl păstreze, spun economiștii, deoarece țara nu are multe alte atuuri. Eurostat raportează săptămâna trecută că, în 2023, media raportului total impozit/PIB în UE este de 40%, în timp ce România are doar 27%. E pe ultimul loc după Irlanda, care are o cotă de 22% datorită statutului său de paradis fiscal. Dacă excludem Irlanda, România e ultima în acest clasament.
Advertisment
Țările cu cele mai mici venituri din impozite și contribuții se află în Europa Centrală și de Est, state care au aderat la Uniune în ultimele două decenii. Acestea au adoptat impozite mici pentru a atrage investiții și a stimula economia. România nu pare să își dorească să schimbe această poziție.
Chiar dacă raportul dintre taxe și PIB scade, veniturile totale din taxe și contribuții sociale cresc cu 308 miliarde euro, și ajunge la un total de 6.883 miliarde euro în Uniunea Europeană. Creșterea sugerează că, deși ponderea veniturilor fiscale în PIB a scăzut, sumele absolute colectate au crescut, ceea ce poate indica o expansiune economică.
Titlurile zilei
Care sunt variațiile între statele membre?
Raportul dintre impozit și PIB crește în 11 țări UE, iar cele mai mari creșteri sunt în Cipru (de la 35,9% în 2022 la 38,8% în 2023) și Luxemburg (40,2% în 2022 și 42,8% în 2023).
Scăderi de peste 0,1 puncte procentuale din PIB sunt înregistrate în 12 țări UE, cu cele mai mari scăderi înregistrate în Grecia (de la 42,8% în 2022 la 40,7% în 2023) și Franța (de la 47,6% în 2022 la 45,6% în 2023).
Scăderea raportului taxe-PIB în Uniunea Europeană și zona euro pentru anul 2023 evidențiază o dinamică complexă între colectarea veniturilor fiscale și performanța economică generală. În timp ce veniturile absolute au crescut semnificativ, variațiile între statele membre sugerează că fiecare țară își adaptează politicile fiscale pentru a răspunde provocărilor economice specifice.