• Ministerul Transporturilor propune înființarea Carpatica Feroviar SA pentru a asigura transporturile strategice în situații de criză.
  • Noua societate va contracara riscul ca firmele private de transport să refuze anumite transporturi, astfel protejează siguranța națională.
  • Carpatica Feroviar va funcționa și comercial, cu capital de stat, pentru a răspunde cerințelor pieței feroviare.
  • Statul român trebuie să recupereze 2,6 miliarde lei de la CFR Marfă, conform deciziei Comisiei Europene.

Guvernul Ciolacu înființează miercuri, prin hotărâre, o nouă companie cu capital integral de stat în domeniul transportului feroviar de marfă. Carpatica Feroviar apare pentru „deservirea nevoilor de apărare a țării și asigurarea mobilității prioritizate”, conform notei de fundamentare. De fapt, această companie înlocuiește CFR Marfă, aflată în pragul falimentului după ce Comisia Europeană decide că statul român trebuie să recupereze un ajutor de stat de 2,6 miliarde lei plus dobânzi. Cum CFR Marfă este devalizată constant în ultimele trei decenii prin contracte dezavantajoase, rambursarea ajutorului de stat înseamnă practic ieșirea din piață.

Guvernul argumentează că statul trebuie să aibă propria companie de transport feroviar de marfă, motiv pentru care creează Carpatica Feroviar. Justificarea invocată este războiul din Ucraina. Statul român are obligația să recupereze rapid ajutorul de stat declarat ilegal de Comisia Europeană, acordat companiei CFR Marfă. Nerecuperarea rapidă a celor 2,6 miliarde lei plus dobânzi poate duce la costuri suplimentare majore. În contextul falimentului CFR Marfă, statul creează o companie viabilă, de interes strategic, pentru apărarea țării și asigurarea mobilității prioritizate. Transportul feroviar european este suprasolicitat din cauza conflictului din regiunea Mării Negre, iar România, prin noul operator național, joacă un rol crucial în transporturile de marfă din și către Ucraina.

Conducerea provizorie a noii companii este asigurată de angajați ai Ministerului Transporturilor și ai instituțiilor subordonate acestuia.

Titlurile zilei

CÂT TIMP PIERDE ROMÂNUL ÎN TRAFIC?
META BATE PALMA CU HOLLYWOOD
ISĂRESCU RENUNȚĂ LA POLITICA MONETARĂ
WINDOWS INTEGREAZĂ CHATGPT
VOLUMUL CONSTRUCȚIILOR SCADE CU 3,1% ÎN 2024
ÎNGHITE-N SEC