• Transportul maritim a crescut cu 22,6% în 2023 față de anul trecut, cu un total de 92,6 milioane de tone.
  • Traficul de mărfuri în 2023 a fost în creştere faţă de 2019, când s-au înregistrat 66,6 milioane de tone de marfă în portul Constanţa.
  • Intrarea în Schengen maritim va da un „boost“ traficului din portul Constanţa şi va simplifica transferul de mărfuri către Europa de Vest.

Transportul maritim și fluvial din România joacă un rol esențial în economia națională, cu impact semnificativ asupra comerțului și logisticii. O analiză ZF a acestui sector a relevat date importante despre evoluția sa, provocările cu care se confruntă și perspectivele de dezvoltare.

Traficul total de mărfuri înregistrat la Portul Constanţa, cel mai mare din ţară şi al doilea ca mărime la Marea Neagră, a ajuns la 92,6 milioane de tone în 2023, în creştere cu 22,6% faţă de 75,5 milioane de tone în anul precedent, un nivel record, conform datelor de la Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” Constanţa.

Traficul de mărfuri în 2023 a fost mai mare comparativ cu 2019, când în Portul Constanţa au fost înregistrate 66,6 milioane de tone de mărfuri.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Cum arată transportul fluvial?

Pe de altă parte, transportul fluvial a avut o performanță și mai bună, cu o creștere de 8% în transportul de mărfuri, circa 8 milioane de tone. Râurile navigabile, cum ar fi Dunărea, au devenit rute strategice pentru transportul de mărfuri, oferind o alternativă ecologică și eficientă din punct de vedere al costurilor.

Investițiile în infrastructura portuară sunt cruciale pentru susținerea acestei creșteri. România a alocat milioane de euro pentru modernizarea și extinderea facilităților portuare, cu scopul de a îmbunătăți eficiența operațiunilor și de a atrage mai multe nave comerciale. Aceste investiții vizează nu doar infrastructura fizică, ci și tehnologiile digitale care pot optimiza procesele logistice.

Cu toate acestea, sectorul transportului maritim și fluvial se confruntă cu provocări semnificative, inclusiv concurența internațională, reglementările de mediu și necesitatea de a adapta infrastructura la standardele europene. În plus, schimbările climatice și fluctuațiile economice globale pot influența cererea și oferta în acest sector.