Conform datelor Băncii Naționale din balanța de plăți, în primul semestru din acest an, românii au cheltuit pe deplasări în străinătate 3,7 miliarde de euro, cu 500 de milioane de euro mai mult decât anul trecut, și aproape dublu față de 2019, ceea ce nu este rău deloc, având în vedere că veniturile nu s-au dublat. Aceste date nu includ și vacanța de vară, unde dacă ne uităm la avioane, mașini, trecerile prin punctele de frontieră, avem un boom de deplasări externe.
Toată lumea se plânge că nu are bani, că inflația și creșterea dobânzilor le-a mâncat salariile, economiile și banii puși deoparte, dar când te uiți în jur, aproape fiecare bifează câte un city break, o vacanță de câte o săptămână dacă nu chiar de două, plus un tur în zonele viticole din Franța, Italia sau Spania. Dacă nu am mai merge în Bulgaria sau în Grecia, bulgarii și grecii ar da faliment. Este foarte bine că ne plimbăm, că avem bani să ne plimbăm, pentru că trebuie să vedem și ce este în altă parte. Bineînțeles că acestea sunt date statistice, nu individuale: cineva poate să aibă patru deplasări în străinătate, iar altcineva poate să se deplaseze o singură dată sau chiar deloc.
Dar oricum am lua-o, aceste deplasări externe, care sunt pentru vacanță, pentru business, pentru muncă, arată că în piață există bani chiar într-o perioadă economică mai dificilă. Avioanele low-cost nu sunt pline numai cu oameni care câștigă de la 2.000 de euro în sus pe lună.
În ritmul acesta, cred că în acest an vom ajunge la aproape 8 miliarde de euro cheltuiți pe deplasări în străinătate, iar anul viitor ne vom apropia de 10 miliarde de euro pe care îi lăsăm în afară. Cineva remarca că italienii, care nu o mai duc atât de bine, se duc în Albania în vacanța de vară, pentru că este mai ieftin acolo decât la ei acasă sau în alte țări vestice. În schimb, noi ne permitem să mergem în vacanță în Italia. Problema este că noi nu reușim să convingem mai mulți străini să vină în România, așa cum ne conving bulgarii, grecii, italienii, spaniolii, francezii sau cine știe pe unde mai ajungem.
Advertisment