Când vine vorba despre creșterea prețurilor produselor alimentare, toată luma înjură retailerii, Lidl, Kaufland, Mega Image, Carrefour, Profi, acolo unde își face fiecare cumpărăturile. Marii retaileri dețin peste 60% din piața de cumpărături.

Când îi întrebi pe retaileri de ce au crescut prețurile, ei spun că gestionează doar rafturile, iar furnizorii vin cu majorări de prețuri continuu. 

Furnizorii spun că cer prețurie mai mari pentru că materia primă e mai scumpă, că factura la energie a explodat, că dobânzile la credite au crescut, că angajații vor salarii mai mari și că statul nu îi ajută deloc.
Certitudinea este că în România prețurile au avut o creștere procentuală dublă față de creșterile înregistrate pe piețele vestice, chiar și în condițiile în care la noi costurile sunt mai mici. Așa se face că noi avem o inflație de 15%, în timp ce în Europa este de 7-9%.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Creșterile de prețuri de la noi încep să se vadă deja în consum, unde creșterea s-a redus semnificativ.
Conform unei analize ZF, încasările statului din TVA, care exprimă evoluția consumului, au scăzut brusc în iulie, la 5,7%, de la un ritm de 30%, o reducere destul de mare de la o lună la alta, în condițiile în care iulie era considerată o lună bună pentru consum.

În toamnă, vom avea o adevărată luptă pe piața de consum: banii disponibili vor fi mai puțini, chiar mult mai puțini, salariile nu prea mai cresc, puterea de cumpărare scade, ratele la bancă cresc, urmează facturile la energie și utilități, pentru că vine sezonul rece. În aceste condiții, toată lumea va incerca să își reducă cheltuielile de pe unde poate.

Vom trece rapid de la o euforie a consumului, principalul motor de creștere al economiei, la  o raționalizare a consumului în funcție de banii din portofel. Pe acest fond s-ar putea să vedem chiar scăderi de prețuri, așa cum se întâmplă deja în Occident. Nici retailerii, nici furnizorii nu vor putea să stea la nesfârșit cu marfa pe raft, să se uite cum nu o cumpără nimeni.

Până la urmă acest lucru va fi bun și pentru inflație, și pentru scăderea dobânzilor. Se spune că în actuala criză inflația nu poate fi redusă de către băncile centrale, ci va fi redusă prin scăderea consumului și reducerile de preț.