Boom-ul comerţului electronic încetineşte, acesta fiind un semnal clar al unui consumator mai cumpătat în marile oraşe, unde sunt înregistrate majoritatea achiziţiilor online, potrivit Colliers. În formatele tradiţionale, discounterii câştigă şi mai multă cotă de piaţă .

Boom-ul comerţului electronic încetineşte, acesta fiind un semnal clar al unui consumator mai cumpătat în marile oraşe, unde sunt înregistrate majoritatea achiziţiilor online, potrivit Colliers. În formatele tradiţionale, discounterii câştigă şi mai multă cotă de piaţă  .

Piaţa de retail a înregistrat livrări limitate în primul semestru din 2022, fiind finalizate doar două proiecte care totalizează aproximativ 27.000 de metri pătraţi, potrivit raportului de piaţă Colliers pentru primul semestru din 2022.

Titlurile zilei

POATE A.I. SĂ CREASCĂ PRODUCTIVITATEA COMPANIILOR?
CE-L REȚINE PE ANTREPRENORUL ROMÂN?
NVIDIA RAPORTEAZĂ PESTE AȘTEPTĂRI
BITCOIN E LA ALL TIME HIGH
CHATBOT-UL DĂ LECȚII MEDICILOR
DOJ CERE SEPARAREA CHROME DE GOOGLE

Analizând structura consumului, consultanţii Colliers punctează că vânzările de îmbrăcăminte şi încălţăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, iar achiziţiile de diverse produse electronice şi electrocasnice au avut o evoluţie bună. Pe de altă parte, categoria articolelor pentru renovarea, modernizarea sau amenajarea locuinţei s-a stabilizat în ultimele trimestre, fiind influenţată de faptul că piaţa rezidenţială a atins un nou maxim de vânzări. Şi comerţul electronic a bifat, de asemenea, un vârf, fiind în prezent doar uşor sub nivelul din 2021. În ansamblu, chiar dacă vânzările retailerilor de produse nealimentare pentru unele segmente ar putea stagna sau trece pe o pantă descendentă în a doua jumătate a anului, profitabilitatea retailerilor din România este una dintre cele mai bune din Uniunea Europeană.

Singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 de metri pătraţi) din nord-vestul Bucureştiului şi finalizarea noului Funshop Park Timişoara (10.800 de metri pătraţi), un parc de retail deţinut de dezvoltatorul polonez Scallier, nume relativ nou pe piaţa locală. A doua jumătate din 2022 se anunţă însă mai activă, cu aproximativ 120.000 de metri pătraţi de noi proiecte de retail finalizate. Totuşi, consultanţii Colliers nu exclud posibilitatea ca unele dintre aceste proiecte să fie amânate până în prima parte a lui 2023, mai ales dacă dezvoltatorii întâmpină anumite provocări în procesul de construcţie sau de închiriere.

„În ceea ce priveşte cererea, este important de remarcat faptul că în centrul redresării economice din România în perioada post-pandemică a fost consumul robust, şi, din fericire, vedem în continuare rezultate bune. Acest climat este rezultatul pieţei foarte dinamice a forţei de muncă, unde numărul total de angajaţi din economie este deja peste nivelul de dinaintea pandemiei încă de la începutul lui 2022. Totuşi, deşi este îmbucurător că salariile au accelerat în termeni nominali, în termeni reali, acestea se situează uşor sub rata inflaţiei de ceva timp. Iar dacă activitatea economică va încetini din cauza evoluţiilor din alte ţări, acest lucru va duce, la rândul său, la o creştere mai lentă a salariilor, chiar dacă dinamica preţurilor rămâne ridicată. De asemenea, vânzările de produse nealimentare ar putea să se stabilizeze în a doua jumătate a anului, dar scenariul nostru de bază pentru economia României nu presupune o cădere bruscă”, subliniază Simina Niculiţă, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

Randamentele mari pe care le oferă piaţa locală comercianţilor, plus redresarea rapidă din ultimele luni a vânzărilor de produse nealimentare, una dintre cele mai rapide din UE, au repus România pe harta retailerilor. După o perioadă de doi ani de linişte în contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piaţa românească, cu o diversitate de branduri care, fie şi-au deschis primul magazin în prima jumătate a anului, fie au anunţat deschideri noi în viitorul apropiat, branduri printre care se numără şi Primark, Bath & Body Works, Foot Locker sau TEDi.

Gradul de neocupare din centrele comerciale rămâne relativ scăzut în majoritatea cazurilor, la nivelul unei singure cifre, iar marile centre comerciale dominante au acum puţine spaţii disponibile. În ceea ce priveşte chiriile, deşi nivelul de bază a rămas neschimbat, iar proprietarii au fost nevoiţi să acorde unele reduceri, în special în 2020, dar şi în 2021, situaţia a revenit treptat la normal. Cu toate acestea, chiriile procentuale anuale calculate în raport cu nivelul de vânzări ale retailerilor, rămân încă uşor sub nivelurile înregistrate înainte de pandemie, cu până la 5% sub acel nivel, în medie.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătraţi, din care peste 2,7 milioane de metri pătraţi mall-uri, iar restul în principal parcuri de retail. Peste 60% din suprafaţa totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari oraşe (peste 200.000 de locuitori), deşi ne aşteptăm ca decalajul să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunţate pentru următorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail în oraşe mici şi mijlocii.

„Momentan sunt peste 100.000 de metri pătraţi de noi proiecte de retail care vor fi livrate în a doua jumătate a anului, însă pe termen mediu încep să prindă contur şi proiecte mai mari. Totuşi, chiar şi cu aceste noi livrări de proiecte de retail care ar putea începe să depăşească 200.000 de metri pătraţi pe an, România, cu cei peste 4 milioane de metri pătraţi de centre comerciale şi parcuri de retail, rămâne o piaţă cu o ofertă subdimensionată. Şi asta în comparaţie cu ţările din Europa Centrală şi de Est, mult in urma ţărilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum similar cu cel din Cehia şi Polonia, stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia şi cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia”, explică Simina Niculiţă.

Dat fiind că pe piaţa noastră este încă prezent un număr relativ limitat de branduri faţă de celelalte ţări din regiune, acest context intern asigură încă o concurenţă limitată între retaileri şi poate fi o explicaţie de ce România oferă unele dintre cele mai mari medii de vânzări din Uniunea Europeană. Prin urmare, consultanţii Colliers se aşteaptă ca piata din România să rămână în continuare atractivă şi să vedem noi branduri intrând pe piaţă în următorii ani.