Simona Constantinescu, preşedintele Federaţiei Hoteliere: Turismul românesc are nevoie de o strategie clară pentru a înfrunta provocările actuale

Una dintre cele mai mari lipsuri ale pieţei locale de turism este deficitul ra­por­tărilor reale ale numărului de tu­rişti sosiţi în unităţile de cazare din România, spune Simona Constan­tinescu, preşedintele Fede­raţiei Industriei Hoteliere din România. Da­tele oficiale anunţate de instituţiile sta­tului diferă pentru că fiecare se bazează pe alte criterii de numărare a turiştilor.

„Avem un mare deficit pe zona de statistici şi raportare. Ceea ce zice Institutul Naţional de Statistică nu se pupă cu ce zice Ministerul de Interne. Datele de la Ministerul de Interne ne spun că au fost 14,7 milioane de cetăţeni străini care au intrat în ţară, inclusiv muncitori, militari şi cei aflaţi în tranzit, în timp ce la Statistică avem 2,1 milioane de străini. Între aceste date este o diferenţă foarte mare“, a spus Simona Constantinescu, prezentă în cadrul conferinţei ZF Cele mai dinamice companii.

Fără date reale, e greu de stabilit în ce punct se află piaţa

Mai mult, raportarea corectă a datelor privind numărul de turişti este afectată şi de creşterea segmentului de închirieri de tip Airbnb. Mai exact, în ultimii ani, au apărut tot mai multe apartamente şi cazări care sunt închiriate în regim hotelier, însă multe funcţionează la negru sau la gri, astfel că nici nu raportează numărul de turişti.

„În anumite perioade, reprezintă 25-30% din piaţă, a se vedea Braşov, Constanţa“, precizează ea.

Operatorii din turism acuză o concurenţă neloială făcută de apartamentele  de tip Airbnb, chiar şi celor care funcţionează în legalitate, în contextul în care taxele plătite de acestea sunt mult mai mici decât orice alt operator din turism.

În ultimii ani, au apărut tot mai multe apartamente listate pe paltformele Airbnb şi Booking. Pe lângă acestea, industria locală s-a confruntat şi cu multe alte probleme în ultimii ani, susţine Simona Constantinescu, anume pandemia, creşterea taxelor, războaiele.

„Suntem o industrie foarte dinamică, dar nu mereu pe creştere, ci mai mult pe recuperare“, a subliniat ea.

Piaţa de turism funcţionează pe o legislaţie învechită, din 2001, iar de atunci piaţa a suferit multe schimbări, printre care poate fi amintită digitalizarea, care ar putea contribui la o raportare mai bună a datelor din acest sector economic.

Exit mobile version