Piața de whisky e estimată în prezent la 79 de miliarde de dolari și prognozele arată ca va ajunge la 110 miliarde în 2025. Iar cele mai scumpe sticle de whisky pot ajunge și la 1 milion de dolari. Așa că era de așteptat ca și aici să apară fake-uri. Un studiu din 2018 arată că o treime dintre whisky-urile scoțiene rare sunt contrafăcute.
“Valoarea whisky-ului în general și în special a celor single malt sau foarte vechi a crescut permanent, mai ales în ultimii ani. Problema e că vin acum mai mulți bani din whisky pe piețele secundare sau la licitații, așa că apar din ce în ce mai multe falsuri. Acesta este fals, dar pentru un ochi neantrenat pare în regulă, e o sticlă de Macallan, e în regulă.”, a declarat Angus Macraild, licitator de whisky.
Provocarea pentru licitatori este depistarea sticlelor cu flasuri. Iar asta ține foarte mult de cunoștințele evaluatorului, de experiență, de fler. Analizele prin spectrometrie și cromatografie sunt scumpe și de durată.
“În primul rând, capsula este deteriorată, pare că a fost refăcută. Ăsta e un semn, pentru că, în mod normal, capsula ar trebui să fie foarte stânsă și foarte curată. Dacă o agiți, observi că spuma rămâne. Dacă le agiți pe amândouă, observi imediat diferențele. Bulele de aici dispar, pentru că este un whisky cu 43% alcool. În acesta, cine știe, poate e lichid de spălare al butoiului, dar e fals.”, a mai adăugat Angus Macraild, licitator de whisky.
Cercetătorii de la Universitatea de Tehnologie din Sydney au dezvoltat un nas electronic, ce poate detecta cu mare acuratețe nu numai dacă un whisky e fals, ci și tipul de whisky, zona de proveniență și chiar brand-ul. Numit NOS.E, în teste, a analizat 3 sticle de blended-malt și 3 de single malt, produse de Johnnie Walker, Ardbeg, Chivas Regal și Macallan. În mai puțin de 4 minute, NOS.E a identificat cu o acuratețe de 100% regiunea de proveniență, cu 96.15% numele brand-ului și cu 92.31% tipul de whiskey. NOS.E ar putea veni nu numai în sprijinul colecționarilor, dar și al caselor de licitații.
“Cu 199 (lire sterline – n.r.) cumperi o sticlă goală și, dacă știi ce faci, cum s-o umpli și s-o resigilezi, e o motivație clară pentru a falsifica sticlele și să faci bani. Îngrozitor.”, a povestit Angus Macraild, licitator de whisky.