Industria de media şi divertisment din România ar urma să crească în acest an cu 8,09% comparativ cu 2020, la o valoare de 2,62 miliarde euro, peste nivelul înregistrat în 2019 când piaţa a atins valoarea de 2,53 miliarde euro, notează cea de-a 22-a ediţie a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025 (GEMO).
Estimările arată, de asemenea, că industria va continua să crească până în 2025, cu o rată medie anuală de 7,68%.
”Veniturile industriei de media şi divertisment din România au scăzut cu 4,23% anul trecut, din cauza restricţiilor impuse de pandemie, cele mai afectate fiind încasările cinematografelor. Deşi incertitudinea experimentată în ultimele 18 luni nu s-a încheiat, estimarea privind veniturile în anii următori este încurajatoare, mai ales datorită creşterii consistente a consumului pe platforme digitale”, spune Florin Deaconescu, Partener şi Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media şi Telecom, PwC România.
Raportat la nivel de regiune, România a înregistrat anul trecut cea mai mică scădere a industriei de media şi divertisment dintre ţările din Europa Centrală şi de Est incluse în raport. Spre exemplu, Ungaria a înregistrat o scădere de 6,03%, Polonia de 5,92% şi Cehia de 4,94%.
Potrivit raportului PwC, piaţa de servicii ”Over-the-top” , care include furnizorii de conţinut multimedia la cerere, precum Netflix sau HBO GO, a înregistrat anul trecut cea mai mare creştere pe piaţa media şi de divertisment, de 27,16%, la 29 milioane euro şi va continua să crească şi în acest an cu o rată estimată de 22,43%, până la 36 milioane euro.
A doua cea mai mare creştere la nivelul pieţei a fost înregistrată de segmentul de jocuri video şi e-sports (sporturi electronice), de 17,08%, până la 154 milioane euro.
Pentru acest an, se estimează un avans de 18,94%, până la 184 milioane euro.
În ceea ce priveşte publicitatea pe internet, sectorul a urcat cu 8,33%, la 106 milioane euro, în 2020. Acest segment va continua să crească şi în acest an, cu 11,78%, la 118 milioane euro. România are cea mai mică piaţă de publicitate pe internet din Europa Centrală şi de Est, dar cu cea mai rapidă creştere.
“Restricţiile determinate de pandemie au avut un efect pozitiv pentru vânzările de carte, care au crescut cu 3,63% în 2020, până la valoarea de 67 milioane euro. Pentru acest an este previzionată însă o stagnare”, precizează raportul PwC.
Televiziunea şi conţinutul video consumat acasă s-au menţinut anul trecut la o valoare de 515 milioane euro, o evoluţie similară fiind estimată şi pentru 2021. Acesta este al doilea cel mai mare segment din România în termeni de venituri generate, după accesul la internet.
În acelaşi timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut peste 2%, la 312 milioane euro, iar în 2021 sunt estimate să ajungă la 339 milioane euro.
Pandemia COVID-19 şi-a desemnat însă şi pierzătorii. Cele mai afectate au fost cinematografia, accesul la internet, piaţa de publicitate outdoor, ziarele şi revistele tipărite, radio, media B2B (Business to business) care cuprinde anuarele şi cataloagele cu informaţii de afaceri şi publicitatea din acestea, revistele nişate, cărţile profesionale, târgurile şi expoziţiile.
Cheltuielile pentru accesul la internet reprezintă cel mai mare segment al industriei, cu 41% din piaţă. În 2020, acesta a scăzut cu 3,95%, la 1 miliard euro, comparativ cu anul anterior, dar raportul indică o revenire în 2021, cu o creştere de 8,44%.
Cu cinematografele închise, industria cinematografică a înregistrat o scădere de 80% anul trecut, până la o valoare de 12 milioane euro. Totuşi, anul acesta este estimată o revenire a acestui sector până la 24 milioane euro, dar mult sub nivelul din 2019, de 60 milioane euro.
Un alt segment care a pierdut din cauza pandemiei este piaţa de publicitate out-of-home (-21,5%), care a ajuns la o valoare de 27 milioane euro în 2020. Perspectivele pentru acest an arată însă o revenire până la 32 milioane euro.
Sectorul media B2B a înregistrat o scădere de 20,53%, până la 133 milioane euro, dar are perspective de revenire în 2021, cu o rată de creştere de 7,17%.
Deja afectate de declin în ultimii ani, ziarele şi revistele tipărite din România şi-au adâncit scăderea cu 20,79% în 2020, până la 55 milioane euro, urmând să crească cu 11% în acest an.
După o creştere în 2019, segmentul radio, muzică şi podcast a scăzut cu 21,41%, anul trecut, dar va reveni pe creştere în 2021 şi va ajunge la 27 milioane euro.
La nivel global, veniturile industriei de media şi divertisment vor creşte cu 6,5% în 2021, după o scădere de 3,8% în 2020.