Pentru 9 din 10 români din diaspora este important să rămână conectaţi cu România prin conţinut media din ţară/în limba română. Peste 70% dintre ei urmăresc conţinut românesc frecvent (de cel puţin 2-3 ori pe săptămână).
Cu ocazia Zilei Naţionale a României, Google prezintă concluziile unui studiu despre modul în care românii din diaspora folosesc tehnologia pentru a rămâne conectaţi cu ţara. Şi, ca în fiecare an cu această ocazie, pagina de start a google şi-a schimbat logo-ul pentru a celebra ziua de 1 decembrie cu un doodle tricolor.
Studiul arată că pentru 9 din 10 români din diaspora este important să rămână conectaţi cu România prin conţinut media din ţară/în limba română. Peste 70% dintre ei urmăresc conţinut românesc frecvent (de cel puţin 2-3 ori pe săptămână).
Ca surse de conţinut românesc, românii ascultă muzică românească (57%), stau pe reţele de socializare (56%), urmăresc canale TV din România – pe cablu sau pe platforme online (53%), citesc publicaţiile online din România (51%) sau ascultă radiouri româneşti (26%). YouTube este una dintre platformele de conţinut video cele mai utilizate de românii din diaspora pentru a urmări conţinut în limba română. Aproape 90% dintre respondenţii studiului spun că se uită cel puţin o dată pe săptămână la video-uri în limba română pe YouTube.
Conţinutul românesc este preferat de cei mai mulţi dintre ei: 74% dintre românii din diaspora care folosesc YouTube spun că urmăresc preponderent video-uri în limba română. Muzica românească este pe primul loc când vine vorba despre conţinutul vizionat pe YouTube (63%), urmată de ştiri (46%) şi divertisment (45%), filme şi seriale româneşti (38%), emisiuni TV (37%) şi reţete culinare (32%).
Şi căutările lor pe internet, pe motorul de căutare Google, se desfăşoară în special în limba română. Studiul arată că 70% dintre respondenţi caută pe Google mai ales în limba maternă. Ştirile sunt principalul conţinut consumat în limba română de către diaspora – 81%, urmat de divertisment – 51%, chestiuni practice (tutoriale, reţete, etc) – 46%, sport – 32%, cultură – 28%, dezvoltare personală – 26% şi conţinut pentru copii – 21%.
Potrivit datelor Google , cele mai căutate subiecte în limba română ale diasporei sunt legate de instrumente de traducere – în special pentru limba germană (şi mai puţin pentru franceză, engleză şi spaniolă), posturi TV din România pe care să le urmărească online, filme online şi radio-uri din România.
Reţetele de mâncare sunt printre cele mai populare subiecte de căutare ale românilor din diaspora. În 2022, cele mai căutate au fost, în ordine, sarmale, gogoşi, ardei copţi, plăcintă cu mere, salam de biscuiţi, chec pufos, mămăligă, salată orientală, chiftele şi cremă de zahăr ars.
Conexiunea diasporei cu cei dragi din ţară se face în special prin aplicaţiile dedicate de mesagerie. 57% dintre respondenţii studiului comunică zilnic cu cei de acasă pe apeluri voce şi text prin astfel de aplicaţii, iar 51% au apeluri video zilnice cu cei din ţară. Apelurile telefonice clasice pe număr sunt folosite zilnic de 3 din 10 respondenţi – 11% nu folosesc deloc apelurile celulare pentru a suna în ţară, iar numai 2 din 10 trimit zilnic mesaje SMS. Google Maps este principala aplicaţie de orientare pe care românii din diaspora spun că o folosesc, conform studiului, cu 80% dintre răspunsurile celor participanţi. În jur de o treime spun că utilizează Waze, în timp ce 1 din 10 respondenţi nu folosesc aplicaţii de navigaţie.
Studiul a fost realizat de compania de cercetare IZI data în noiembrie 2022, între membrii celor mai mari comunităţi de români din Uniunea Europeană: Italia, Spania, Germania şi Marea Britanie, pe un eşantion de 392 chestionare online autoadministrate, pe o populaţie de români, femei şi bărbaţi peste 18 ani, în perioada 11 – 16 noiembrie 2022.