Ce se alege de TikTok? Sorin Anagnoste, prodecan FABIZ, ASE: algoritmul TikTok este considerat a fi noua armă nucleară

TikTok și ByteDance cer Curții Supreme a SUA să oprească o interdicție care ar putea intra în vigoare luna viitoare. Dacă firma-mamă nu vinde aplicația până în 19 ianuarie, TikTok va fi interzis în SUA, scrie Bloomberg.

O instanță federală a decis deja că această lege este justificată pentru a proteja securitatea națională și datele utilizatorilor, și respinge argumentul TikTok că interdicția încalcă libertatea de exprimare.

Departamentul de Justiţie al SUA susţine că „controlul Chinei asupra aplicaţiei TikTok reprezintă o ameninţare continuă la adresa securităţii naţionale”. Congresmeni americani le-au spus deja şefilor Apple şi Alphabet să fie pregătiţi să excludă TikTok din magazinele de aplicaţiile din SUA, din 19 ianuarie.

Platforma are peste 170 de milioane de utilizatori în SUA.

Ce spune Sorin Anagnoste, prodecan FABIZ, ASE, pentru Aleph Business:

TikTok în forma sa reală este interzis în China. Nu este un precedent ceea ce se încearcă acum, transferul TikTok către o companie sau un consorțiu de oameni de afaceri și companii investitori în Statele Unite. A mai fost vorba acum câțiva ani de o aplicație de social media, de dating, de fapt, Grindr. Care era fix în aceeași situație și s-a reușit transferul, bineînțeles. Compania este evaluată la 300 de miliarde de dolari astăzi, are potențial să ajungă o companie de un trilion de dolari, și sunt mai mulți doritori interesați. S-a vehiculat numele lui Steven Mnuchin, care a fost secretarul trezorerii americane în timpul lui Donald Trump. Sunt și alte companii interesate sau consorții de companii. Cel mai probabil, cei care au cea mai mare putere financiară sunt grupul Oracle împreună cu grupul Walmart. (…) Singurul lucru care stă în momentul de față între interzicerea TikTok în SUA este Donald Trump. (…) Eu sunt pentru interzicerea TikTok sau vânzarea acesteia către o companie din America sau un consorțiu de companii occidentale.

Anagnoste: Algoritmul te cunoaște mai bine decât tine

Noi suntem în a patra fază a rețelelor de social media. Algoritmul este mai bun decât sistemul de recomandare clasic. Dar nu trebuie să ai pe nimeni, să urmărești pe nimeni, să fii prieten cu nimeni. Pe bază la ceea ce tu dai click, te uiți, nu te uiți, stai mai mult pe un video, în funcție de cât de mult îi dai acces aplicației pe telefonul tău, să audă ce vorbești tu, ce faci în alte aplicații, ajunge să-ți facă un profil atât de exact, încât știe care sunt punctele tale de durere. Astfel încât atunci când apar momente de genul alegeri, cum s-a întâmplat la noi, apasă pe acele puncte de durere și-ți pun în față acele video-uri pe care trebuie să le vezi. Algoritmul de la Facebook nu este atât de puternic precum acesta și nu este folosit în scop politic. Este folosit strict în scop de a vinde reclame sau produse prin reclame. (…) Pentru prima dată am putut să vedem puterea TikTok în timp real, în octombrie 2023, atunci când a fost atacul Hamas asupra Israel. Pe bază algoritmului, și ei, un miliard și jumătate, au văzut mai multe video-uri sensibile, emoționale, cu palestinieni care suferă. Drept urmare, au apărut hashtag-uri, #standwithpalestine de 3,4 miliarde vs. standwithisrael de 340 de milioane. Deci vorbim de o scară de 10X mai mare. Aceasta este puterea algoritmului. El este considerat a fi noua armă nucleară și evident că atunci când ai o putere atât de mare și este controlată de un stat ostil, tu trebuie să îți protejezi cetățenii și să îți protejezi interesele tale.“, adaugă Anagnoste.

Cine este, de fapt, în spatele TikTok?

TikTok este deținut de ByteDance, o companie tech din China, fondată în 2012 de Zhang Yiming. ByteDance dezvoltă aplicații bazate pe algoritmi avansați de inteligență artificială, iar TikTok este una dintre cele mai de succes creații ale sale.

În august 2018, ByteDance lansează TikTok pe piața internațională, și integrează funcțiile Musical.ly sub un singur brand.

TikTok se bazează pe algoritmul avansat de recomandare al Douyin, care analizează în timp real:

În 2020, TikTok atinge 2 miliarde de descărcări la nivel global, și devine una dintre cele mai populare aplicații din lume. Aplicația devine un instrument esențial pentru marketing digital și promovarea brandurilor.

În 2024, SUA adoptă un proiect de lege care obligă compania-mamă, ByteDance, să vândă TikTok până în 24 ianuarie 2025, altfel aplicația va fi interzisă pe teritoriul american. Autoritățile americane invocă riscuri legate de securitatea națională și protecția datelor utilizatorilor. Algoritmul extrem de avansat al TikTok și influența asupra utilizatorilor sunt principalele motive de îngrijorare pentru guvernele occidentale.

Exit mobile version