- Investitorii mizează 3.000 mld. $ în centre AI până în 2028.
- Nvidia este prima companie globală evaluată la 5.000 mld. $.
- Microsoft și Apple ating evaluări de câte 4.000 mld. $.
Boom AI sau bulă financiară? Investițiile în inteligența artificială declanșează o frenezie globală fără precedent. Până în 2028, cheltuielile pentru centrele de date AI sunt estimate la 3.000 de miliarde de dolari, potrivit The Guardian. Aceste „uzine digitale” stau la baza funcționării unor platforme precum ChatGPT sau Google Veo 3 și reprezintă infrastructura strategică a industriei AI.
În centrul acestui boom se află 4 giganți tehnologici: Amazon, Meta, Google și Microsoft. Care își cresc masiv capex-ul dedicat AI. În următorii 2 ani, ei vor investi peste 750 miliarde $ în centre de date și servere. Cu toate acestea, sustenabilitatea cheltuielilor ridică semne de întrebare.
Doar 1.400 miliarde $ din aceste investiții vor fi acoperiți din fluxul de numerar al companiilor.
Restul de 1.500 miliarde dolari? Din finanțări prin credite private și shadow banking.
Optimismul pieței contrastează cu realitatea: o analiză MIT arată că 95% dintre proiectele pilot AI generativ aduc randament zero.
Ce spune Ovidiu Duță, expert în comunicare, pentru Aleph Business?
“E ideea în care, dacă e să ne gândim la toată istoria internetului, care nu e destul de lungă, dar e destul de tumultuoasă, tot ce înseamnă internet înseamnă că ai două opțiuni ca să devii cunoscut. Fie ești primul și te rogi să nu fii copiat – se vede cazul Google sau Apple în anumite circumstanțe, chit că Apple nu e pe internet, dar este un succes al internetului. Fie ajungi să-i cumperi pe cei care sunt deja buni în momentul în care ajungi să fii foarte mare. Se vede cazul Facebook, care a cumpărat și Instagram când era mititel, și WhatsApp, când la fel era mititel. Și atunci înglobezi din ce în ce mai mult.Microsoft la fel, o poveste de succes când e să ne gândim la partea de AI – acuma, nu neapărat în internet. În ideea în care ei au fost în spatele OpenAI înainte să fie foarte mare și, culmea, copilotul lor nu este foarte folosit, dacă e să ne gândim cât de tare a ajuns ChatGPT-ul să fie pe buzele tuturor.Deci fiecare companie, dacă e să o luăm așa, a avut ceva de zis în capitolul scris de internet. Dacă ne gândim la AI, dacă ești primul, poate ai succes – se vede OpenAI și ChatGPT-ul. Primii, prin faptul că au ajuns să fie comerciali sau oamenii să-i asocieze aproape natural: în loc să zic „Hai să mă duc pe Google să caut ceva”, zic „Hai să mă duc pe ChatGPT să caut ceva.”La aspectul ăsta, da, pentru ei toată partea de investiții masive și toată partea de colaborări între OpenAI, NVIDIA, mai nou și AMD, între OpenAI și alte companii care au fost, cum să zic, până la urmă cumpărate complet – pentru ei partea asta de investiții masive în centre de date, infrastructură, stabilitate și funcționalități noi de la an la an sau de la trimestru la trimestru a fost o mișcare de succes.Dacă ne gândim la Facebook, de exemplu, și ei au avut aceeași mișcare de a se implica în piața de AI și în tot ce înseamnă large language models. Au acei roboți puși în WhatsApp, Facebook și Instagram. Dar nu pot să-mi imaginez pe cineva care ar zice: „În loc să-i scriu unui prieten, hai să întreb AI-ul de pe Facebook” și să nu întrebe ChatGPT-ul.De asta zic: omul, dacă este – am avut și discuția asta – un animal leneș, e obișnuit cu o chestie și atunci e foarte greu să ai, cum ați zis dumneavoastră, patru companii foarte mari care să se bată pe dominarea conceptului de AI, dacă deja una dintre ele a reușit să creeze ceva foarte important numit obișnuință.Dar asta nu înseamnă că toate aceste investiții sunt degeaba sau făcute doar din frică. Sunt investiții făcute cu scopul ca, pe termen foarte lung, să ajungi să ai cotă de piață sau capitalizare foarte bună, ca la un moment dat să ai rezultate. Problema e alta.”
