- ROM-2, satelitul copiilor, a ajuns cu succes în spațiu și a început să transmită date.
- ROM-2 este un satelit proiectat și construit de un grup de elevi de la Liceul Internațional de Informatică București.
- România intră în premieră în rîndul statelor care au sateliți pe orbită, alături de celelalte țări europene.
Proiectat și construit de elevi ai Liceului Internațional de Informatică București (echipa RomSpace), testat în laboratoarele Politehnicii din Madrid și integrat pe lansator de compania britanică Alba Orbital, ROM-2 e un cub cu latura de 5 cm, care are ca principală misiune observarea Pămîntului.
Satelitul a ajuns pe orbită pe data de 12 iunie, ora 9.35 pm (UTC). După 1h 20m, de pe a doua treaptă a rachetei Falcon 9 s-a desprins modulul ION al companiei D-Orbit, pe care se afla, alături de alți sateliți, ROM-2.
Călătoria ROM-2 în spațiu
A urmat o călătorie de zece zile în jurul Pămîntului, la o altitudine de 540 de km, cu o viteză medie de 27 500 de km pe oră. Joi, 22 iunie, la ora 12.10 UTC, din deployer-ul Alba Orbital, montat pe modulul ION, ROM-2 a fost eliberat pe orbită. O cameră montată pe modul a înregistrat plecarea satelitului românesc. În prezent, ROM-2 înconjoară Terra o dată la 95 de minute, cu o viteză de 7,6 km/s.
Imediat după ce a ieșit din deployer, ROM-2 și-a deschis antena și a început să transmită date despre voltaj, amperaj și temperatura bateriei, confirmîndu-și existența și funcționalitatea. Aceste date au fost recepționate de peste 200 de stații radioamatori din România și din întreaga lume.
Premieră în România: un prim pas în explorarea spațiului
Aceste evenimente reprezintă o premieră. România poate intra, în sfîrșit, în rîndul statele care au sateliți pe orbită, alături de celelalte țări europene.
“Cu ROM-2 am dovedit că se poate. Cu următorul satelit, ROM-3, pe care-l vom lansa în noiembrie, vrem să demonstrăm că se poate mai mult. Peste doi ani, după ce mai creștem, vom vorbi despre constelații de sateliți”, a declarat Filip Bușcu, liderul misiunii.
Reușita ROM-2 a fost sprijinită de Fundația Superbet, compania de publicitate Let’s do it, Fundația culturală Magdalena și Ovidiu Buluc, Glass design, Banca Transilvania. O cincime din bugetul total a fost asigurată de Guvernul României.