- Musk rămâne foarte influent în 2025, deși anul lui este marcat de controverse publice și tensiuni politice
- Implicarea lui în administrația Trump declanșează reacții negative, iar protestele se concentrează pe Tesla și pe rolul său politic
- Proiectul DOGE pierde din putere și coerență, și este afectat de conflicte interne
- Ruptura publică dintre Musk și Trump agravează riscul de imagine, pentru că îl transformă din aliat politic în țintă politică.
- Tesla traversează un an dificil, cu performanțe sub așteptările pieței și presiune pe venituri și profitabilitate.
- Politicile comerciale și schimbările de reglementare cresc riscurile pentru Tesla, inclusiv prin posibila reducere a veniturilor din creditele de conformare.
- Vânzările Tesla scad în piețe importante, mai ales în Europa și China, unde competiția și percepția despre Musk influențează cererea.
- Strategia de produs a Tesla nu convinge investitorii, iar Cybertruck este prezentat ca un eșec față de țintele comunicate anterior.
- Promisiunile despre robotaxi și autonomie se mișcă mai lent decât a fost comunicat, ceea ce slăbește povestea de creștere pe termen scurt.
- SpaceX compensează slăbiciunea Tesla, pentru că Starlink crește rapid și aduce semne de monetizare mai bună.
- SpaceX își întărește veniturile prin contracte guvernamentale mari, ceea ce stabilizează compania și finanțează proiecte scumpe precum Starship.
- Diversificarea prin companii private îl protejează pe Musk, astfel încât scăderea Tesla nu îi prăbușește averea.
- Averea lui Musk rămâne foarte mare și chiar crește, deoarece SpaceX și celelalte active private echilibrează pierderile sau slăbiciunile Tesla.
- Pachetul de plată votat de acționarii Tesla ridică miza pe viitor și este legat de ținte uriașe de autonomie și capitalizare.
Implicarea miliardarului în administrația Trump și în DOGE a afectat puternic rezultatele Tesla. Dar Elon Musk a reușit să-și mute atenția către SpaceX.
Elon Musk a avut în 2025 un an plin de scandaluri și tensiuni politice, dar, financiar, pare că iese totuși bine. Potrivit articolului, implicarea lui în administrația Trump și în proiectul DOGE i-a afectat imaginea și a pus presiune pe Tesla, însă Musk a fost susținut de creșterea SpaceX și a Starlink.
În prima parte a anului au existat proteste în fața showroom-urilor Tesla, pe fondul apropierii lui Musk de putere și al rolului său în „Department of Government Efficiency”. Apoi, în luna mai, relația lui cu Donald Trump s-a rupt public, după schimburi dure de postări pe X, iar DOGE a pierdut din control și influență în interiorul Washingtonului.
Pe business, Tesla a avut un an slab. Piața americană de mașini electrice a încetinit, iar schimbările rapide de politici comerciale și tarife au creat instabilitate în industria auto. În plus, articolul subliniază că Tesla riscă să piardă venituri din credite de conformare, o sursă importantă de profit în ultimii ani. Vânzările au scăzut în Europa, iar în China, Tesla ar fi înregistrat un minus de 8% până în octombrie. Cybertruck este prezentat ca sub așteptări, cu aproximativ 16.000 de unități vândute până în toamnă, mult sub ținta anuală de 250.000 menționată în trecut. Iar pe zona de robotaxi, ritmul real pare departe de promisiunile inițiale: articolul sugerează că flota ar fi în jur de 60 de vehicule.
În schimb, SpaceX a avut un an puternic, mai ales prin Starlink. Compania spune că a ajuns la 8 milioane de clienți, a lansat satelitul Starlink cu numărul 10.000 și a avut un număr record de misiuni Falcon 9. SpaceX a continuat și testele Starship, ajuns la al 11-lea test în această toamnă, iar planurile includ misiuni mari în anii următori. În plus, SpaceX a câștigat contracte guvernamentale: 5,9 miliarde de dolari pentru US Space Force până în 2029 și un contract anterior de 102 milioane de dolari cu Air Force.
Concluzia: chiar dacă Tesla a tras în jos, portofoliul lui Musk e acum mai diversificat. Articolul citează Bloomberg: Musk ar valora aproximativ 462 de miliarde de dolari, iar participația lui în Tesla ar fi în jur de 140 de miliarde, adică mai puțin de jumătate din averea totală. Iar spre final de an, acționarii Tesla au votat un pachet de plată care poate urca până la 1 trilion de dolari în următorul deceniu, dar condiționat de ținte uriașe.

