- Horváth: 95% dintre companii urmăresc reducerea costurilor IT.
- Doar 28% dintre companii gestionează costurile strategic.
- Companiile mizează pe automatizare (43%) și outsourcing (41%).
95% dintre companii caută să reducă cheltuielile IT, dar doar 28% le gestionează strategic, arată un studiu realizat de Horvath.
Într-un context economic marcat de presiune bugetară şi incertitudine, organizațiile îşi recalibrează strategiile, și pun accent pe eficienţă şi control. Reducerile vizează în special automatizarea (43%) şi outsourcingul (41%), dar majoritatea măsurilor rămân reactive, fără o viziune pe termen lung.
Totodată, rolul IT-ului se mută de la inovare spre suport de business, în timp ce AI devine principalul motor de eficienţă: 50% dintre firme folosesc deja knowledge bots, 40% AI pentru generarea de cod, iar 38% pentru testare software.
Ce spune Costin Lăpădat, senior project manager, Horváth?
„Concluziile din studiul Horváth, făcut în anul 2025, evidențează cu adevărat acest decalaj critic în guvernanța IT, mai ales dacă ne uităm la cifrele menționate și de dumneavoastră, și anume că 95% dintre companii sunt concentrate pe reducerea costurilor IT și doar 28% au o abordare strategică în gestionarea furnizorilor. Este o discrepanță uriașă și exact aici cred că ar trebui să înceapă organizațiile să facă schimbări, făcând un pas în spate, în primul rând, și companiile ar trebui să regândească modul în care gestionează furnizorii IT.
Și anume, în loc să-i trateze doar la un nivel operațional, tranzacțional chiar am putea spune, ar trebui să ridice aceste relații la nivelul unui parteneriat strategic. Asta însemnând alinierea obiectivelor furnizorilor cu obiectivele mai largi ale companiei și construirea unei colaborări pe termen lung. De asemenea, utilizarea unor metode structurate împreună cu furnizorii pentru a evalua și a inova împreună cu ei. Practic este vorba despre trecerea de la o mentalitate tranzacțională la una de parteneriat.
Iar în 63% dintre cazuri, spune studiul Horváth, relația cu furnizorii este tratată exclusiv operațional, fără obiective clare, fără evaluări pe termen lung și fără integrarea acestora în viziunea de ansamblu a companiei. În al doilea rând, IT-ul ar trebui să aibă loc la masa discuților din managementul de vârf practic, iar CEO-ul ar trebui să poziționeze IT-ul ca un partener strategic, nu doar ca un centru de cost. Astfel, IT-ul poate îmbunătăți rezultatele afacerii, fie că este vorba de dezvoltare de produse, eficiență operațională sau experiența clienților.
Să nu uităm, de asemenea, de rolul AI-ului și al automatizării. Aceste tehnologii sunt revoluționare pentru reducerea costurilor și îmbunătățirea eficienței, automatizând sarcinile repetitive și optimizând procesele. Practic, companiile pot elibera prin AI resurse pentru a se concentra pe inovație și creștere.
O întrebare foarte bună, iar studiul Horváth din 2025 oferă tocmai aceste informații valoroase despre cum inteligența artificială poate schimba regulile jocului pentru IT. Deși este adevărat că IT-ul este văzut din ce în ce mai puțin ca o sursă de inovație, doar 38% dintre companii având această viziune, o cifră care este în scădere comparativ cu studiul efectuat anul trecut, inteligența artificială oferă oportunitatea de a inversa această tendință și de a genera atât economii de costuri, cât și creștere sustenabilă pe termen lung.
Studiul practic evidențiază faptul că inteligența artificială este adoptată deja pe scară largă în IT, în special în domenii precum soluții ce pot oferi angajaților informații legate de procesele companiei, generarea automată de cod și monitorizarea sistemelor. Aceste aplicații nu doar reduc costurile prin automatizarea sarcinilor repetitive, ci și îmbunătățesc viteza și calitatea operațiilor IT”, spune el.
