- 72% dintre executivi integrează AI, dar doar o treime au guvernanță completă, consumatorii sunt mult mai îngrijorați.
- Directorii generali sunt mai prudenți, iar jumătate dintre lideri admit că guvernanța nu ține pasul cu noile tehnologii AI.
- AI emergentă este adoptată rapid, însă riscurile sunt insuficient cunoscute.
Studiul EY Responsible AI Pulse arată un decalaj major între încrederea executivilor în sistemele lor de inteligență artificială și nivelul real al măsurilor de guvernanță implementate.
Deși 72% dintre liderii chestionați spun că integrează AI la scară largă și 99% sunt pe cale să o facă, doar o treime dispun de protocoale complete conform cadrului EY pentru utilizare responsabilă.
Consumatorii sunt preocupați de riscurile AI
Există și o diferență semnificativă de percepție față de consumatori, care sunt de peste două ori mai preocupați de riscurile AI, în special lipsa asumării responsabilității și nerespectarea reglementărilor. La nivel individual, companiile au principii de utilizare a AI, dar, în medie, măsuri solide există doar pentru trei din nouă domenii-cheie (responsabilitate, conformitate, securitate). Directorii generali se apropie cel mai mult de percepțiile consumatorilor și sunt mai sceptici și mai prudenți decât alți executivi, însă guvernanța rămâne în urma inovației: jumătate dintre lideri recunosc dificultatea elaborării unor cadre eficiente pentru actualele și viitoarele tehnologii AI.
Planurile de adoptare sunt ambițioase — aproape toți executivii intenționează să folosească tehnologii emergente AI în următorul an — însă gradul de conștientizare a riscurilor rămâne mai redus (de exemplu, doar 56% cunosc riscurile AI autonome, deși 76% o folosesc sau intenționează să o facă). EY subliniază că directorii trebuie să atenueze aceste riscuri prin strategii clare și transparență în utilizarea AI.

