Marius Stanciu, partener, Buju, Stanciu și Asociații: Uniunea Europeană a fost prima care a intrat în acest joc al reglementării cripto

Statele Unite vor să stabilească standardul global în reglementarea pieței cripto prin inițiativa SEC numită Project Crypto. Președintele SEC, Paul Atkins, vrea să adapteze reglementările pentru a integra activele digitale și tehnologia blockchain în sistemul financiar american. Asta presupune reguli clare pentru clasificarea criptoactivelor și sprijin pentru finanțele descentralizate. Richard Teng, CEO Binance, spune că lumea aștepta ca SUA să preia conducerea, iar acum vedem un angajament real.

Ce spune Marius Stanciu, partener, Buju, Stanciu și Asociații?

„Misiunea politică a președenției lui Trump, printre altele, când a venit la Casa Albă pe la începutul anului, a fost să facă capitala cripto a lumii în Statele Unite. A vorbit și de o rezervă strategică de Bitcoin.

Ne uităm că, la nivel de congres, s-a trecut Genius Act, adică avem reglementarea stablecoin-urilor. Este în curs de adoptare Clarity Act-ul, care va clarifica cumva ce înseamnă ideea de commodities și când vor fi criterii foarte clare pentru activele digitale să fie clasificate. Și avem și, deja, faimosul Anti-Surveillance Act, prin care, practic, congresul va interzice statului american, guvernului federal, să emită o monedă electronică.

Acum, acest proiect cripto pur și simplu vine natural, pentru că Securities Exchange Commission avea o serie de neclarități pe care le perpetuase de-a lungul anilor, mai ales în baza fostei administrații, care avea o perspectivă puțin mai strictă asupra cripto. Practic, ce spune președenția SEC este că se va clarifica foarte clar când este security și când este commodity. Celebrul test HUI pe baza căruia se stabilește dacă un anumit asset are valoare de activ financiar, prin urmare trebuie licențiat de către SEC.

De asemenea, pare că se vor reglementa reguli de custodie și va fi, cumva, o deschidere către tokenizarea de active. Cum se vor realiza toate aceste lucruri încă nu este clar, pentru că președenția SEC nu a venit cu detalii, pur și simplu a lansat o serie de principii directoare. Acum, regulile de piață sunt simple, unde este capitalul, acolo sunt și standardele.

ETF-urile pe Bitcoin sunt în Statele Unite, acolo este locul lor. EBIT-ul de la BlackRock, cred că a ajuns la 86 de miliarde, este un mammoth. Adică banii în cripto sunt în Statele Unite în acest moment.

Ce poate să dea vânt acest proiect cripto al președenției Trump? Dacă vom avea reguli de pasaportare în toate cele 50 de state americane, deci nu vom avea reglementări fracționate la nivel de stat, și dacă va fi, cumva, o claritate legislativă și nu va fi un list sistemic care se perpetueze, foarte probabil vom vedea Statele Unite ca lider al lumii. Acum, ce poate să răzească acest plan? Că sunt și șanse. Dacă ne-a arătat ceva președinția domnului Trump sau mandatul de până acum, este că un război cu instanțele sau o presiune democratică puternică în Congres, mai ales că vin mid-term elections anul viitor, dacă se schimbă puterea și configurația politică în Congres, ar putea face ca toate aceste planuri să treacă pe pauză sau să fie foarte mult încetinite.

De asemenea, nu știm foarte clar cum vor aborda băncile aceste propuneri, pentru că știm că mulți americani vor să intre în piața cripto, vor să facă bani, însă ele au o serie de cerințe prudențiale care încă nu au fost modificate. Și având în vedere criza din 2008, când am avut instrumente financiare derivate care au scăpat de sub control, este foarte probabil să nu fie lăsate să investească atât de ușor și atât de riscant în cripto. Dar, pentru o concluzie, pare că piața cripto în Statele Unite va deveni, cumva, standardul global.

Nu știu dacă UE a făcut ceva greșit, pentru că, până la urmă, Uniunea Europeană a fost prima care a intrat în acest joc al reglementării cripto. Până la urmă, bătălia nu este între reglementare și nereglementare, ci între o reglementare clară și una greoaie.

MiCA are încă percepția de reglementare foarte greoaie și complicată. Se obțin licențe în MiCA, pentru că Kraken, de exemplu, și-a luat licență în MiCA și așa mai departe, însă problema este pentru start-up-uri. Companiile mari își permit să obțină o licență în MiCA, pentru că, dacă vrei să servești clienți în Uniunea Europeană, trebuie să ai această licență.

În schimb, start-up-urile, cei care inovează, nu prea pot încă să obțină această licență. Oricum, statele europene nu s-au mișcat cu viteza așteptată și încă nu avem norme de punere în aplicare în majoritatea statelor, deci, oricum, există o neclaritate legislativă. Dar ce știm deja este că este complicat.

Pentru că piața stablecoin-ului este foarte rigidă în MiCA, nu permite celor care sunt stablecoin-uri non-euro să aibă volume de tranzacționare foarte mari. De asemenea, pe partea de security tokens, Uniunea a ales să lase aplicarea MIFID II, care reglementează activele financiare, deci avem, practic, o dublă reglementare. Există această percepție pe care Uniunea Europeană o dă, că a reglementat prea mult și prea în detaliu și puțin prea repede față de momentul în care se afla tehnologia.

Acum este încă prematur de văzut ce se va întâmpla. Există deja cerințe ale industriei către Comisia Europeană să pună pe pauză, în ce puțin anumite aspecte de MiCA, pentru a da voie industriei să mai dezvolte. Foarte probabil vom avea o relaxare a părții de stablecoin-uri și cred că este relevant, pentru că asta cere industria, să existe licențe MiCA ușor de obținut pentru cei care sunt încă la început, pentru startup-uri, să existe sandbox-uri sau lucruri similare, în așa fel încât cineva care vrea să inoveze în domeniul crypto să poată să facă asta în Europa.

Pentru că altfel, evident, se va duce în Statele Unite. Aici nu vorbim de o benzinărie sau o alimentară, să trebuiască să stai efectiv fizic în Europa. Te vei duce către jurisdicția care îți oferă cele mai clare prevederi”, spune el.

Exit mobile version