Băncile europene vor reveni la nivelurile de performanţă pre-pandemice în termen de trei până la cinci ani, potrivit unei analize Kearney. Raportul analizează date de la 89 de bănci de retail din 22 de pieţe europene.
Analiza companiei globale de consultanţă Kearney a arătat că performanţa băncilor de retail va reveni la nivelurile pre-pandemice în termen de trei până la cinci ani, deşi rentabilitatea va rămâne sub presiune în următorii doi ani.
Studiul „European Retail Banking Radar” urmăreşte 89 de bănci de retail din 22 de ţări, dintre care 51 de bănci din Europa de Vest şi 38 de bănci din Europa de Est.
Raportul din acest an analizează modul în care au reuşit băncile de retail să gestioneze întreruperile cauzate de COVID-19 şi examinează posibilităţile de revenire ale sectorului bancar.
Raportul subliniază că sprijinul guvernelor şi gestionarea proactivă a riscurilor au atenuat cu succes lovitura anticipată. Cu toate acestea, una din 10 bănci a raportat pierderi iar profitul mediu pe client a scăzut cu 30%. În general, 70% dintre bănci au generat un profit mediu pe client de sub 100 EUR, comparativ cu 40% dintre bănci din anul anterior. În România băncile au înregistrat un profit mediu pe client în 2020 în scădere cu 16% comparativ cu anul precedent.
Mai mult decât atât, băncile din 19 ţări (din cele 22 de ţări analizate) au raportat o scădere a veniturilor comparativ cu nivelurile din 2019, băncile britanice raportând cel mai mare declin, de 10%, iar băncile din România înregistrând o scădere de 4,5%. Un trend specific băncilor româneşti este diminunarea bazei de venituri din taxe şi comisioane, ajungând la 29% din total venituri, în scădere cu 1,5 puncte procentuale faţă de anul precedent. Acest trend sugerează convergenţa dintre România şi pieţele dezvoltate din Europa, unde veniturile din dobânzi sunt dominante. De asemenea sistemul bancar din România începe să simtă competiţia din zona de fintech şi neobanks care operează într-un mediu optimizat şi fără presiunile mediului bancar tradiţional.
În ultimii cinci ani băncile au luat măsuri pentru a reduce costurile operaţionale. În medie, numărul de angajaţi a fost redus cu 9%, iar reţelele de sucursale cu 19%. Primele 20% dintre băncile europene şi-au redus numărul de angajaţii cu 16%, sucursalele cu 26% şi au observat îmbunătăţirea cost to income ratio de la 65% la 60%. Acestea fiind spuse, ultimele 20% dintre bănci şi-au văzut raportul cost-venit crescând de la 53% la 68% – o performanţă semnificativ scăzută. Eficienta operaţională a băncilor româneşti nu s-a deteriorat semnificativ, înregistrând un cost to income ratio cu 0,3 puncte procentuale mai mare comparativ cu 2019, ajungând la 60%. Acest lucru provine pe de-o parte dintr-o scădere a veniturilor (-4,5%), echilibrată de o diminuare a costurilor operaţionale (-3,9%).
„Nu există nicio îndoială că pandemia COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra băncilor de retail, dar consecinţele au fost mai puţin severe decât previziunile de anul trecut. Acest lucru se datorează în mare parte intervenţiilor care au fost puse în aplicare, cu multe lecţii învăţate din criza financiară globală. Credem că băncile europene vor reveni la performanţa pre-COVID-19 în termen de 3 până la 5 ani, dar creşterea profitabilităţii va necesita reduceri de costuri de 35-45 miliarde EUR în acest timp. Traiectoria serviciilor bancare europene s-a schimbat cu siguranţă, dar pe măsură ce ne adaptăm la ”noul-normal” pietele europene isi vor reveni, iar băncile vor avea ocazia să devină motorul redresării. Spre deosebire de situatia din criza financiară globală, băncile de retail au recâştigat încrederea clienţilor oferind sprijin financiar in perioadele succesive de lockdown. Ca atare, anticipăm că sectorul bancar european va fi în măsură să stimuleze redresarea şi să devină mai puternic şi mai performant în urma COVID-19”, spune Simon Kent, Partener şi Global Head of Financial Services la Kearney.