Stocul modern de retail din România ajunge la 4,7 mil. mp în S1. Cushman & Wakefield Echinox: Transilvania şi Banatul cumulează o treime din suprafaţa totală. Moldova are cel mai mic stoc, dar un pipeline consistent

Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox

La mijlocul anului, România dispune de un stoc total de retail modern de 4,73 milioane de metri pătrați, conform rapoartelor publicate de Cushman & Wakefield Echinox. Cele mai mari suprafețe se concentrează în zona Centru–Vest, care însumează 1,6 milioane mp (33% din total), urmată de București–Ilfov, cu 1,33 milioane mp (28%).

Care e distribuția regională a spațiilor comerciale?

Stocul din Centru–Vest depășește cu 17% pe cel din București și este de peste două ori mai mare decât cel din regiunea Moldovei, care însumează aproximativ 735.000 mp. Zona de Sud (fără București–Ilfov) deține un total de 1,1 milioane mp.

Care e dinamica pieței?

Piața de retail din România trece printr-o etapă de expansiune accelerată, determinată de interesul dezvoltatorilor pentru extinderea portofoliilor, dar și de lipsa acută de spații moderne în orașele secundare și terțiare. Bucureștiul rămâne un punct de atracție major, însă zona Centru–Vest conduce la nivel național, în special datorită ponderii mari a populației și nivelului ridicat al veniturilor din aceste regiuni. Moldova, deși rămâne în urmă în ceea ce privește suprafața existentă, recuperează din decalaj și atrage tot mai mult interes pentru dezvoltări viitoare.

Care e densitatea spațiilor comerciale?

Densitatea medie la nivel național crește la 248 mp/1.000 de locuitori, un nivel printre cele mai scăzute din Europa. Cele mai ridicate densități se înregistrează în orașe cu populații sub 150.000 de locuitori, precum Pitești, Suceava, Deva, Sibiu și Oradea, dar și în Timișoara. În orașele mari (peste 250.000 de locuitori), acest indicator variază între 522 mp/1.000 locuitori în Cluj-Napoca și 914 mp/1.000 locuitori în Iași.

Care sunt proiectele în curs?

Prima jumătate a anului aduce o creștere de peste 60% a livrărilor de proiecte noi față de aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai importante livrări sunt Mall Moldova din Iași (125.700 mp) și extinderea Iulius Mall Suceava (16.500 mp). În prezent, sunt în curs de dezvoltare peste 700.000 mp de noi spații comerciale, planificate pentru finalizare până în 2030.

Care sunt regiunile vizate de noile proiecte?

Zona Centru–Vest (cu accent pe Cluj-Napoca și Reșița) atrage circa 60% din noile dezvoltări. Zona de Est (Bacău și Galați) primește 16% din proiectele în construcție. În zona de Sud, livrările planificate se ridică la 65.000 mp, în orașe precum Tulcea și Giurgiu. În București, activitatea de dezvoltare se menține moderată, cu proiecte în desfășurare ce ajung la un total de 46.000 mp.

Care sunt actorii principali din piață?

Dezvoltatorii cei mai activi în perioada actuală sunt Prime Kapital, Iulius Group și NEPI Rockcastle, care rămân principalii jucători din sectorul de retail din România.

Cum evoluează chiriile?

Singurele modificări semnificative la nivelul chiriilor apar în cazul spațiilor stradale de pe Calea Victoriei din București, unde chiria atinge 70 euro/mp/lună și înregistrează tendințe de creștere în trimestrele următoare. În centrele comerciale din Capitală și din marile orașe ale țării, chiriile se mențin stabile și variază între 50 și 90 euro/mp/lună.

Exit mobile version