Piaţa berii va atinge un nou nivel record, de 4,6 miliarde de lei, în 2021

Cifra de afaceri a producătorilor de bere din România a crescut în anul 2019 cu 5,2% faţă de anul anterior şi cu 51% comparativ cu anul 2010, atingând un nivel record de 4,5 miliarde de lei. Pentru 2020 specialiştii KeysFin estimează o scădere de aproximativ 1,6%, în baza datelor de la INS, însă, în 2021, trendul este unul ascendent.

„Piaţa berii din România a reuşit să treacă peste pandemia de COVID-19, înregistrând o mică scădere în contextul anului trecut, comparativ cu alte industrii care au fost puternic afectate de criza sanitară. Mai mult, în ciuda scăderii dramatice din sectorul HoReCa, jucătorii prezenţi pe plan local au mizat pe creşterea consumului domestic, iar planurile lor s-au dovedit realiste având în vedere creşterea estimată pentru anul curent. În continuare, potenţialul pieţei este unul de creştere, mai ales odată cu relaxarea măsurilor anti-pandemie din această vară, iar rezultatele aferente anului în curs au toate şansele să contribuie nu numai la revenirea la cifrele de dinainte de martie 2020, ci chiar la depăşirea acestora.”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

În anul 2019, principalii 10 jucători de pe piaţa locală au realizat afaceri de aproximativ 4,5 miliarde de lei, reprezentând 99,6% din totalul cifrei de afaceri. Din totalul de 4455 de angajaţi din acest sector, 3963 (89%) îşi desfăşoară activitatea în cadrul unuia dintre cei 10 principali jucători ai industriei. De asemenea, în anul 2019 rezultatul net la nivelul sectorului a fost de aproximativ 344 milioane de lei, cu 85% mai mult decât anul precedent.

În anul 2019, în România îşi desfăşurau activitatea 100 de producători de bere, cu 17,6% mai mulţi decât în 2018 şi cu 317% mai mulţi decât în anul 2010.
Cu toate acestea, 86% din piaţa locală de bere este controlată de aceleaşi 3 companii, toate cu acţionariat preponderent străin.

Conform datelor de la Ministerul Finanţelor, liderul acestui sector este încă o dată compania Ursus Breweries, care deţine, printre altele, mărcile Timişoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaş, Stejar şi Azuga. Parte a grupului japonez Asashi Breweries, compania a realizat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 2 miliarde lei, ajungând la o cotă de piaţă de 44%.

Locul secund este ocupat de Heineken România, care comercializează pe plan local mărcile Heineken, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Haţegana, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel şi Desperados. În anul 2019, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 1,2 miliarde lei, aferentă unei cote de piaţă de 27%, aceasta reuşind să marcheze trecerea de la cea mai mare pierdere netă din piaţa producătorilor de bere, de 33,8 milioane de lei în 2018, la al doilea cel mai mare profit din piaţă, de 117,5 milioane de lei în 2019, conform analiştilor KeysFin.

În continuare, locul 3 este completat de compania Bergenbier, cu afaceri de 651 milioane lei în 2019, respectiv o cotă de piaţă de 15%. Bergenbier este controlată de olandezii de la Molson Coors Netherlands BV şi comercializează pe piaţa locală mărcile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck’s, Noroc, Corona şi Lowenbrau.

Mai mult, comparativ cu cifra de afaceri înregistrată în anul 2018, primele 8 companii şi-au păstrat poziţia în clasament, ceea ce reflectă stabilitatea preferinţelor consumatorilor de bere din România.

În ceea ce priveşte distribuţia geografică, Bucureştiul este lider cu 83% din cifra de afaceri a producătorilor de bere din România, urmat de judeţele Ilfov (14,5%) şi Harghita (0,8%). Mai mult, acestea concentrează aproximativ 98% din totalul naţional.

Conform datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, în anul 2020 un român a cheltuit în medie aproximativ 290 lei pe lună pentru cumpărarea produselor agroalimentare, cu 4% mai mult faţă de anul precedent. De asemenea, românii au cheltuit cu 6,5% mai mult pe băuturile alcoolice şi cu 6% mai mult pentru bere, ponderea acesteia din totalul cheltuielilor cu băuturile alcoolice fiind de 53% ajungând astfel la 2,2% din totalul cheltuielilor pentru produse agroalimentare din anul 2020.

În ceea ce priveşte dinamica cheltuielilor medii lunare cu produsele agroalimentare, faţă de anul 2010, în anul 2020 se observă o creştere cu 72%, în timp ce un român plăteşte cu 130% mai mult pentru băuturile alcoolice, ceea ce reflectă o dublare a cheltuielilor cu berea în acelaşi interval de timp.

Conform Asociaţiei Berarii României, România ocupă locul şapte în clasamentul ţărilor producătoare de bere din Europa, în timp ce peste 97% din berea consumată la nivel local este produsă în România, iar 50% din ingrediente sunt de asemenea locale. În ceea ce priveşte cantitatea de bere produsă la nivelul anului 2020, volumul pieţei de bere a ajuns la 16,75 milioane hectolitri, cu +0,5% faţă de anul precedent. Astfel, sectorul berii continuă să aibă o contribuţie semnificativă la economia ţării datorită celor peste 61 mii de locuri de muncă pe care industria le asigură atât direct, cât şi indirect.

Exit mobile version