- Afacerile din comerțul cu amănuntul cresc cu 2,6% brut și 3,5% ajustat în primele cinci luni din 2025, susținute de produsele nealimentare și carburanți.
- Vânzările de produse nealimentare cresc semnificativ, în timp ce cele de alimente, băuturi și tutun scad ușor, potrivit INS.
- În mai 2025, cifra de afaceri crește față de mai 2024, datorită produselor nealimentare, iar carburanții și alimentele scad.
În perioada ianuarie-mai 2025, afacerile din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) înregistrează o creștere comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Această creștere este de 2,6% în termeni de serie brută și de 3,5% după ajustarea pentru numărul de zile lucrătoare și sezonalitate, conform datelor INS.
Cum arată creșterile pe categoriile de produse?
Pe segmentul seriei brute, avansul se datorează în principal creșterii vânzărilor de produse nealimentare, care urcă cu 5,9%.
Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate crește cu 2,1%. În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun scad cu 1,2%.
Analizând seria ajustată, creșterea vânzărilor de produse nealimentare este chiar mai accentuată, de 7,2%, iar comerțul cu amănuntul al carburanților înregistrează o creștere moderată de 1,2%. Totuși, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun consemnează o ușoară scădere de 0,1%.
Care e performanța lunii mai 2025?
Comparativ cu mai 2024, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul crește cu 2,5% în termeni de serie brută și cu 2,7% în serie ajustată.
Creșterea seriei brute din această lună este susținută în special de vânzările de produse nealimentare, care urcă cu 6,3%.
Celelalte categorii înregistrează scăderi: comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule scade cu 1,4%, iar vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun scad cu 0,2%.
Cum arată evoluția lunară a vânzărilor în mai 2025 față de aprilie 2025?
În comparație cu luna precedentă, aprilie 2025, vânzările din retail cresc ușor ca serie brută, cu 0,1%. Totuși, după ajustarea pentru numărul de zile lucrătoare și sezonalitate, înregistrează o scădere de 0,5%.

