XTB România: Industria vinului se confruntă cu un an dificil. Radu Puiu, analist XTB România: Dacă ne uităm la noile generații, se observă această tendință de a se orienta către consum mai scăzut de alcool sau către variante alternative care sunt nealcolice

De ce „In vino veritas” nu se aplică și generației Z? Industria vinului se confruntă cu un an dificil, însă generația tânără și noile preferințe ale acestora forțează piața să se reinventeze, arată o analiză XTB România.

Consumul de vin scade constant la nivel mondial în ultimii ani. Producția mondială pierde aproximativ 2% anul trecut și ajunge la cel mai scăzut nivel din 1961, arată un raport al Organizației Internaționale a Viei și Vinului, iar industria se adaptează la cerințele consumatorilor.

Vinurile organice, opțiunile non-alcoolice și cele de calitate superioară cunosc acum o cerere tot mai mare, pe măsură ce consumatorii pun tot mai mult accent pe crearea și menținerea unui stil de viață sănătos. Noua generație încearcă să consume mai puțin alcool. Deci, mai puțin alcool pe mesele tinerilor. Ce înseamnă asta pentru piața vinului?

Ce spune Radu Puiu, analist XTB România, pentru Aleph Business?

Noua generație încearcă în mod activ să consume mai puțin alcool. Băuturile precum coniacul și whisky-ul sunt încă rezervate pentru ocazii speciale, iar băuturile precum vinul și berea, care erau adeseori consumate zilnic, sunt preferate tot mai puțin. Către ce produse noi se îndreaptă companiile, care să acapareze noile nevoi ale clienților?

„Într-adevăr, dacă ne uităm la noile generații, se observă această tendință de a se orienta către consum mai scăzut de alcool sau către variante alternative care sunt nealcolice. Iar această tendință creează, să spunem, un nou mediu pentru companiile din domeniu, întrucât reprezintă noi motive de adaptare și noi provocări pe care trebuie să le depășească, iar printre acestea apar tot felul de variante non-alcolice, de vinuri sau de alte băuturi alcoolice precum bere sau cidru, care au devenit mult mai populare și în același timp, să spunem, și mai atractive pentru consumatori, pentru că până acum erau niște variante considerate fără gust și cumva de urgență, dar au apărut tot felul de variante alternative care sunt pe placul noi generații sau un alt aspect este încercarea de a aduce experiențe, să spunem, și a îngloba o anumită veste în ceea ce înseamnă degustarea de vin și nu pur și simplu doar consumul băuturii în sine.

Dar vedem că este un mediu foarte dificil, tot mai multe obstacole apar, vorbim și despre situația din Statele Unite ale Americii și unde se discută despre acele tarife de 200% pentru băuturile alcoolice din Europa, lucru care ar afecta destul de mult tot ceea ce ar însemna consumul, atât în Statele Unite ale Americii, cât și ce ar însemna pentru veniturile companiilor europene”, spune el.

Un alt factor de risc pentru industria vinurilor, este reprezentat de „potențialul” război tarifar. Administrația Trump amenință că va impune tarife de 200% pentru vinurile, șampaniile și băuturile alcoolice din Europa. Cum se traduce o astfel de mișcare în prețurile plătite de consumatori? Și ce variante au actorii din industrie pentru a evita tarifele lui Trump? Sunt vinurile fără alcool soluția?

„Depinde foarte mult, pentru că rămâne de văzut dacă vor fi încadrate în această categorie sau nu. Pentru că dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în trecut, chiar dacă este vin fără alcool, este că a băgat tot la categoria de băuturi alcoolice, din perspectiva tarifară.

Ce ar însemna pentru prețuri? Înseamnă că consumatorul va plăti un preț triplu în față de ce plătește în momentul de față, pentru că asta înseamnă practic 200%, lucru care nu va fi sustenabil nici pentru distribuitorii din Statele Unite ale Americii și nici pentru consumatori, întrucât nu este o îmbunătățire sau un grade al vinului consumat, ci doar o taxă suplimentară pe care o va plăti către stat, care nu va fi deloc pe placul consumatorilor și trebuie să subliniem faptul că, deși se dorește acea revigorare a industriei în Statele Unite ale Americii, este imposibilă în anumite situații, pentru că, după cum știm, șampania este una dintre băuturile care se poate realiza doar în regiunea Champagne din Franța, lucru care nu poate să fie, să spunem, schimbat sau înlocuit de alternative, ci doar de acele vinuri spumante, dar, de sigur, nu este același produs.

De aici vedem că există anumite produse care nu pot fi înlocuite de alternative americane, lucru care nu va face altceva decât să afecteze consumatorul final”, spune Radu Puiu.

Exit mobile version