D&B David şi Baias: Obligaţiile impuse de ANPC operatorilor economici pentru combaterea fenomenului de ”shrinkflation”

Ordinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor legat de obligaţia operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la modificarea cantităţilor de produs, în condiţiile menţinerii aceluiaşi preţ, ridică multe semne de întrebare legate atât de sfera de aplicare, cât şi de modalitatea de aplicare, inclusiv a sancţiunilor, scrie ZF.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) are un rol esențial în asigurarea unui mediu de afaceri corect și echitabil. ANPC anunță noi obligații pentru operatorii economici, menite să îmbunătățească protecția consumatorilor. Reglementările sunt importante nu doar pentru a preveni abuzurile, ci și pentru a promova o cultură de respect față de drepturile consumatorilor.

Ce impune ANPC?

ANPC stabilește o serie de obligații care vizează transparența și corectitudinea informațiilor furnizate consumatorilor.

  1. Informații clare și accesibile: Operatorii economici trebuie să ofere informații clare despre produsele și serviciile lor, inclusiv prețurile, ingredientele și termenul de valabilitate.
  2. Drepturile consumatorilor: Este esențial ca operatorii să informeze consumatorii despre drepturile lor, cum ar fi dreptul de returnare a produselor sau dreptul la despăgubiri în cazul unor probleme.
  3. Sancțiuni pentru nerespectare: Companiile care nu respectă aceste obligații riscă amenzi semnificative și alte sancțiuni legale.

În opinia specialiștilor D&B David şi Baias, această formă a Ordinului nu va avea efectul pentru care a fost adoptat, acela de protejare a consumatorilor de fenomenul de „shrinkflation”. ANPC a identificat o scădere a volumului sau a greutăţii unor produse preambalate, fără însă ca această scădere să se reflecte în preţul produselor şi fără a schimba forma şi prezentarea acestora. În opinia Autorităţii, acest fapt induce în eroare consumatorii cu privire la cantitatea produselor achiziţionate.

Astfel, conform Ordinului, operatorii economici care comercializează la raft produse al căror volum sau a căror greutate s-a diminuat, păstrându-se însă ambalajul, forma şi prezentarea, concomitent cu menţinerea preţului de vânzare, au obligaţia de a semnaliza această modificare în acelaşi câmp vizual cu produsul, prin afişarea unui anumit text, la o anumită dimensiune şi scris cu un anumit font, indicate în mod expres în Anexa la Ordin şi de a menţine această informare timp de cel puţin 30 de zile de la punerea la vânzare a produsului.

Cu toate că obligaţia instituită de actul normativ pare la prima vedere simplă, aceasta ridică multiple situații de interpretare şi aplicare pentru agenţii economici.

Exit mobile version