- 80% dintre românii din mediul urban consideră că educația financiară este utilă, indiferent de experiența personală, arată un studiu iSense Solutions.
- 33% dintre români afirmă că au primit educație financiară într-un mediu formal.
- Românii își acordă o notă medie de 6,6 pentru nivelul lor de educație financiară.
94% dintre românii din mediul urban au auzit de termenul educație financiară, iar 80% consideră că este utilă. Statistica arată o deschidere generalizată către conceptul de educație financiară, chiar și în rândul celor care nu au avut parte de o instruire formală, arată un studiu realizat de agenția de cercetare iSense Solutions și prezentat de Traian Năstase, Managing Partner la iSense Solutions, desfășurat online pe un eșantion reprezentativ de 511 respondenți, cu ocazia Zilei Mondiale a Economisirii.
Unul din trei români susține că a primit educație financiară într-un cadru formal. Discrepanța arată un potențial semnificativ pentru dezvoltarea programelor de educație financiară în școli și universități. Studiul a relevat că majoritatea respondenților (77%) consideră că sistemul de învățământ ar trebui să preia responsabilitatea pentru furnizarea acestei educații.
Autoevaluarea cunoștințelor financiare
În ceea ce privește autoevaluarea cunoștințelor financiare, românii își acordă o notă medie de 6,6, ceea ce sugerează că există un sentiment de competență moderată, dar și un spațiu semnificativ pentru îmbunătățire. Persoanele care au beneficiat de educație financiară tind să fie mai atente la cheltuieli și mai încrezătoare în gestionarea finanțelor personale.
Cercetarea arată că jumătate dintre românii care au primit educație financiară au învățat fie singuri, fie la școală. Bărbații se dovedesc a fi mai predispuși să se autoeduce decât femeile. Seniorii menționează școala ca sursă principală de informații financiare. În general, românii se informează din surse online, rețele sociale sau mass-media, fiecare categorie de vârstă cu preferințe distincte.
Studiul mai arată că românii educați financiar sunt mai atenți la cheltuieli, mai economi și mai încrezători în viitorul lor financiar. Ei au în mai mare măsură credite ipotecare, produse de economisire precum depozite și titluri de stat, investesc mai mult în acțiuni și fonduri mutuale.
Studiul scoate în evidență importanța educației financiare ca instrument esențial pentru dezvoltarea personalului și a societății în ansamblu. Cu cât venitul personal crește, cu atât percepția asupra utilității educației financiare devine mai pozitivă. Programele CSR dedicate acestui domeniu pot avea un impact semnificativ asupra categoriilor vulnerabile ale populației.