Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman and Wakefield Echinox: Costurile de operare și sustenabilitatea joacă un rol important

Cererea de spații de birouri scade semnificativ în Europa Centrală și de Est în T1 din 2025, cu un volum total tranzacționat de circa 500.000 mp.

O scădere de 40% față de T4 2024 și cu 2% sub nivelul din T1 2024.

București reflectă acest trend, cu o scădere anuală de 44%, până la 51.300 mp închiriați.

Cererea nouă are o cotă de 64% în volumul tranzacţionat în T1, cea mai mare pondere din T1 2022.

Iar rata de neocupare din Bucureşti își continuă trendul descendent, până la 13,6%, cel mai scăzut nivel din T2 2021.

În lipsa livrărilor mari în 2025, presiunea pe spațiile disponibile ar putea duce la o creștere moderată a chiriilor în zonele centrale.

Ce spune Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman and Wakefield Echinox?

„Scăderea cererii de birouri în București în trimestru 1 față de aceeași perioadă din 2024 se explică prin faptul că anul trecut a fost unul atipic, în care multe decizii de închiriere s-au concentrat pe ultimul trimestru. Deci majoritatea contractelor sau discuțiilor s-au finalizat în noiembrie, decembrie 2024, ceea ce a dus la un început de an mai slab din perspectiva tranzacțiilor.

De asemenea, ponderea run-urilor, care în anii anteriori avea un volum mare din totalul tranzacțional, a scăzut semnificativ, deoarece s-a încheiat un ciclu nou de contracte. În schimb, 2025, cum ați spus și dumneavoastră, în acest an au crescut tranzacțiile de relocare și expansiune, ceea ce reflectă o schimbare a comportamentului companiilor. În ciuda acestei schimbări, Bucureștiul rămâne competitiv. Cererea netă care înseamnă relocări, extinderi sau intrări noi a fost cea mai mare din ultimii trei ani, ceea ce semnalează o revenire clară a interesului pentru spațiul de birouri din partea chiriașilor.

Rata de neocupare iese de 13,6%, cea mai mică din regiune, mai mică decât în capitale precum Sofia, Bratislava sau Budapesta, iar chiriile Prime în București sunt printre cele mai accesibile din Europa Centrală și de Est, ceea ce face din orașul nostru unul atractiv pentru chiriași, comparativ cu celelalte capitale din regiune.

În continuare, companiile de IT, în special cele cu activități în zona de cercetare și dezvoltare, BBO-le și centrele de servicii sunt reprezentative în zona marilor ocupanți, deci acestea au rămas în continuare cu o cerere importantă. Însă în ultimele 18 luni observăm o revenire semnificativă a angajaților din domeniul financiar, care vin mai frecvent la birou și implicit generează o cerere crescută pentru spații mai mari. Totodată crește interesul din partea companiilor de consultanță, zona juridică sau zona financiară, din industria farmaceutică și din sectorul bunurilor de larg consum. Aceștia ar fi cei mai reprezentativi.

Atât costurile de operare cât și sustenabilitatea joacă un rol tot mai important, din ce în ce mai important în deciziile de relocare, dar la fel de important și în decizia de a rămâne și de a reînnoi contractul în curs. Totuși, un factor definitoriu în anii care au urmat pandemiei a fost și rămâne reprezentat de costurile de amenajare a spațiului. Și în acest sens proprietarii s-au adaptat și vin în întâmpinarea chiriașilor, oferindu-le posibilitatea de a se muta în spații amenajate de ei, de proprietari, reducând astfel presiunea investiției inițiale.

În 2025, pentru că nu vor fi livrări noi, iar opțiunile vor fi mai limitate pentru chiriașii care vor să se mute, vor deveni importante criteriile acestea pe care le menționează sustenabilitatea, dar și accesul facil cu mijloacele de transport în comun și proximitatea față de servicii, cum ar fi restaurante, magazine, centre medicale sau săli de sport. Zonele care răspund cel mai bine acestor nevoi sunt, bineînțeles, centrul Capitalei, centrul vest, centrul nord sau centrul sud. Aceste subpiețe vor deveni din ce în ce mai căutate și ne așteptăm, deja vedem acest trend, ca chiriile să continue să crească în aceste subpiețe ale Bucureștiului”, spune ea.

Exit mobile version