- Dezvoltatorii imobiliari cer sprijin și dialog pentru a evita blocajele în construcții, spune Antoanela Comșa, deputy CEO la Meta Estate Trust.
- Antoanela Comșa: „Planul urbanistic general al Bucureștiului este învechit, funcționând din anul 2000.”
- Antoanela Comșa: „Referendumul este văzut ca un instrument potențial politic, cu efecte incerte asupra legislației.”
Antoanela Comșa, deputy CEO al Meta Estate Trust, vorbește pentru Aleph Business despre referendumul lui Nicușor Dan, prin care se pun trei întrebări:
- Ești de acord ca primarul general al Municipiului Bucureşti să emită autorizaţiile de construire pe întreg teritoriul administrativ al oraşului?
- Ești de acord ca repartizarea între Primăria municipiului Bucureşti şi primăriile de sector, a impozitelor pe venit şi a taxelor şi impozitelor locale colectate de la bucureşteni, să fie aprobată de către Consiliul General al municipiului Bucureşti?
- Ești de acord ca Primăria Bucureşti să finanţeze şi să implementeze un program de educaţie pentru sănătate şi prevenire a consumului de droguri în toate şcolile din Bucureşti?
Antoanela Comșa e de părere că dezvoltatorii imobiliari vor doar să-și poată desfășura activitatea într-un mod corect și eficient, fără a avea picioare din partea administrației publice. În opinia sa, primăria generală și primarul actual nu oferă sprijinul necesar și blochează progresul. „Ne dorim sprijin din partea primăriei, ne dorim dialog. Am avut întâlniri cu domnul Nicușor Dan, dar dialogul nu sa concretizat. După o primă întâlnire, nu am mai primit răspunsuri,” precizează Comșa.
Capitala funcționează pe baza unui plan urbanistic general din anul 2000, care nu reflectă realitățile actuale ale orașului. „Este ca și cum societatea ar fi rămas pe loc,” adaugă Comșa.
Referendumul este un instrument politic?
Comșa spune că acest referendum ar putea fi folosit mai degrabă ca material politic decât ca soluție practică pentru situațiile orașului. Ea menționează că, chiar dacă referendumul ar fi validat, trebuie să fie necesare la nivel legislativ și ar întârzia sau ar putea să nu fie implementate conform așteptărilor. În plus, se teme că inițiativa ar putea genera un discurs politic polarizant, în care dezvoltatorii imobiliari și autoritățile ar fi acuzate de parteneriate dubioase.
„Este el cu el însuși și nu vrea să ascultă de nimeni. Eu, una, doresc ca acest referendum să nu îndeplinească condițiile, respectiv cei 30% pentru a fi validat, pentru că s-ar putea el să fie folosit ca și material politic, din punctul meu de vedere. Realizarea unui referendum nu înseamnă și aplicarea lui.”, menționează Comșa.
Comșa vorbește despre lipsa unei dezvoltări coerente a orașului, care contribuie la situațiile de trafic și la dificultățile locuitorilor din zonele limită. Ea a subliniat că traficul îngreuna nu este cauzat exclusiv de dezvoltatorii imobiliari, ci și de lipsa unei coordonări între autoritățile și infrastructura deficitară.
„Înțeleg realitatea vieții că, în ciuda faptului că domnul Nicușor Dan spune că avem un trafic îngrozitor, eu în ultima perioadă am mers destul de mult prin București și nu fac altceva decât să observ problemele acestui trafic, cum ar fi lipsa coordonării între semafoare, plus parcarea oriunde și oricum, adică nu doar dezvoltatorii sunt de vină. Iar faptul că trebuie să locuiesc în Domnești sau în comuna Berceni și să mă duc la birou în zona de nord sau zona de vest, pune iarăși presiune pe trafic.”, spune Comșa.
Referendumul propus este considerat o inițiativă cu efecte incerte și potențial politizate, care riscă să adâncească situațiile administrative și de dezvoltare ale capitalei.