- Retailul românesc depășește deja livrările din 2024.
- Dezvoltatorii finalizează proiecte de peste 200.000 mp.
- Transilvania concentrează cele mai noi livrări de retail.
- Stocul modern de retail ajunge la 4,8 milioane mp.
- Chiriile de top rămân stabile la 90 euro/mp/lună.
- Retailul își consolidează creșterea în 2025.
- Investitorii mențin încrederea în piața locală de retail.
Dezvoltările de proiecte noi de retail dau semne de revenire, livrările depasesc în primele 9 luni nivelul înregistrat pe tot anul 2024, aşa că 2025 se prefigurează a fi al doilea cel mai prolific an din ultima decadă din punct de vedere al activităţii pe aceste segment, potrivit unui raport Cushman & Wakefield Echinox. În primele 3 trimestre au fost finalizaţi 186.000 metri pătraţi de centre comerciale şi parcuri de retail la nivel naţional, comparativ cu 180.000 metri pătraţi spaţii de retail noi pe întreg anul 2024. Până la finalul anului, dezvoltatorii au anunţat că vor mai construi circa 30.000 metri pătraţi de spaţii noi. Adica un total de de aproximativ 217.000 metri pătraţi pentru întreg anul 2025.
Ce spune Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox, pentru Aleph Business?
„Într-adevăr, așa cum ați menționat mai devreme, anul 2025 a fost un an foarte activ din punct de vedere al dezvoltărilor de proiecte de retail. Am asistat la două deschideri de centre comerciale de tip mall de mari dimensiuni. Mă refer aici la Mall Moldova în Iași, undeva la peste o sută de mii de metri pătrați, iar un alt proiect de 36.000 de metri pătrați a fost inaugurat în Arad în toamna aceasta, ambele proiecte fiind, ă, proiecte la care echipa noastră de, de retail a lucrat pe partea de retail leasing. Ajungem astfel la un stoc de retail de 4,8 milioane de metri pătrați construiți în România, stoc ce depășește marile, țări din, din CEE, peste, peste Ungaria, peste Cehia și chiar este peste Slovacia, dar destul de departe față de Polonia, care are un stoc de paisprezece milioane de metri pătrați.”
„Cu toate acestea, densitatea de metri pătrați construiți la mia de locuitori în România este sub nivelul mediu al Europei, dar, asta ne dă semnale că există loc de creștere. Dezvoltările sunt încurajate de, ă, apetitul pe care retailerii îl au în deschiderea de noi magazine, fie că ne referim la branduri deja consacrate pe piața din România, fie că m-am ne referim la branduri noi, iar anul acesta am asistat la intrări noi pe piață discounteri de tipul celor de la Action. care este un brand din, din Olanda. Lanțul de restaurante Wendy’s, pe zona de sport au intrat și la Sports Direct și de curând a fost o intrare a unui brand pe zona de home and deco.”
Care sunt oportunitățile pieței pe final de an și 2025?
„Așa cum ați menționat și mai devreme, sfârșitul de an vine cu un pipeline de aproape 30.000 de metri pătrați de retail. Sunt proiecte de dimensiuni mai mici, de tip retail, după cum spuneam, în București va fi un proiect în zona Titan, undeva la 16.000 de metri pătrați. Este anunțat un proiect în zona Chitila, dar și un proiect în zona Curtea de Argeș. Ca și noutate, să spunem pe final de an, avem inaugurarea primului department store de lux din România. Mă refer aici la proiectul dezvoltat de către Hagiazi în zona Calea Victoriei, Hastir Bay Palace, acolo unde Terminal of Fashion va aduce branduri de lux precum Celine, Yves Saint Laurent, Loewe, Dolce & Gabbana, Valentino și multe altele.”
„Pentru 2026, vedem că există o continuitate a dezvoltărilor și avem un pipeline totuși cu proiecte, să spunem, de dimensiuni mai mici, de tip retail park, între 7.000 și 16.000 de metri pătrați. Ca și noutate pentru anul viitor, avem inaugurarea primului food hall din România. Este vorba despre proiectul Marketa, dezvoltat de către One United, pe fosta hală Ford din zona Floreasca. Iar ca și retaileri noi, o să avem, la fel, intrări noi pe piață, atât pe zona de fashion, cât și pe zona de bijuterii și, desigur, discounteri, care funcționează foarte bine aici, în România.”
