- Antoanela Comșa: „Ar trebui să avem o gândire unitară și această gândire poate că ar fi rezolvată printr-un plan urbanistic al acestui oraș”.
- Antoanela Comșa: „Din 9 august 2024, nu s-au mai eliberat avize de circulație pentru autorizațiile de construire, ceea ce va afecta grav piața imobiliară din București.”
- Antoanela Comșa avertizează că lipsa infrastructurii adecvate va duce la creșterea prețurilor locuințelor și a chiriilor.
Antoanela Comșa, deputy CEO al Meta Estate Trust, vorbește pentru Aleph Business despre administrația locală, dupa ce construcțiile rezidențiale înregistrează un minus de 23,9%. Comșa vine cu opțiuni pentru cum am putea ajunge la o comunicare eficientă între Primăria Generală și cele de sector sau, poate e o altă soluție…
„Eu cred că, în primul rând, ar trebui să avem o gândire unitară și această gândire poate că ar fi rezolvată printr-un plan urbanistic al acestui oraș.” Ea a subliniat că un astfel de plan ar trebui să includă toate aspectele legate de mobilitate și construcții, având în vedere că actualul plan datează din anul 2000. „Atât timp cât noi funcționăm după un plan din anul 2000 și mâine, poimâine, suntem în anul 2025, este foarte clar că lucrurile nu funcționează. Pentru că suntem totuși diferiți, pentru că avem partide diferite, gândiri diferite și atunci ce ne-ar uni ar fi niște direcții foarte clare.”
Comșa crede că o colaborare între sectoare ar fi eficientă
Comșa subliniază importanța colaborării între sectoare și primăria capitalei. „După un plan urbanistic bun, probabil că ar apărea și conlucrarea dintre sectoare și primăria capitale. Și ar trebui să avem și o legislație unitară și o legislație clară, care nu lasă loc de interpretări. La fel se întâmplă și atunci când nu sunt foarte clar stabilite atribuțiile fiecărui sector, la fel și în legislație.” Comșa spune că lipsa unor atribuții clar stabilite pentru fiecare sector contribuie la confuzie și ineficiență.
Comșa a avertizat că „din păcate, piața va continua să o ia în jos. Din 9 august 2024, nu s-au mai eliberat avize de circulație pentru obținerea autorizațiilor de construire. Aceasta va avea un impact semnificativ asupra numărului de autorizații emise în București. „Problema va fi foarte mare pentru București, pentru că toate acele locuințe din zona metropolitană nu vor avea infrastructura necesară.”
„Salariul minim ce a crescut în ultimul an cu peste 20%, dacă raportăm la 2025. Și toate aceste lucruri, scăderea autorizațiilor de construire, creșterea prețurilor, clar vor duce la creșteri de prețuri pentru locuințe. Și acest lucru va pune presiune și pe chirii, pentru că odată ce avem mai puține locuințe, vom avea și mai puține locuințe la închiriat.”, adaugă Comșa.
Pierde și infrastructura
Lipsa unei soluții integrate pentru transport va duce la o creștere a numărului de mașini pe străzile din București. „Problema va fi foarte mare pentru București, pentru că toate acele locuințe din zona metropolitană nu vor avea infrastructura necesară pentru ca oamenii să nu vină în București. Cu ce? Cu mașinile. Pentru că iarăși nu avem o soluție de trafic, de mobilitate integrată, nu avem linii dedicate pentru transport în comun, nu avem transport în comun, toată lumea speră să se rezolve cu metro-ul cât de cât pe partea de otopeni, dar va mai dura acest lucru.”, spune Antoanela Comșa.
Comșa propune: „Trebuie să ajungem la un consens și să ne gândim, nu degeaba există acest concept de orașul de 15 minute. Putem să ne dezvoltăm și pe verticală și să avem în jurul nostru și școli, și birouri, și spitale, tot ce avem nevoie, astfel încât să nu trebuiască să ne deplasăm cu mașinile. Noi obligăm dezvoltatorii să construiască cel puțin un loc de parcare pentru fiecare apartament. Poate că ar trebui să regândim și această strategie încât să nu mai aducem mașinile peste tot.”
Cum evolueaza volumul lucrarilor de construcții la 8 luni/2024?
Industria construcțiilor nu dă semne de redresare, cu un minus de 3,1% la 8 luni din an în volum.
Clădirile nerezidenţiale au un minus de 2,3%, iar construcţiile inginereşti sunt pe plus cu 6,3%, potrivit INS.
Rezidențialele sunt segmentul care pierde cel mai mult: 23,9%. Numărul autorizațiilor de construire crește cu 2% de la an la an, pe segmentul de rezidențiale.
În august au fost emise, la nivel național, cu 7,9% mai multe autorizații față de august 2023, arată datele INS. Dar aici, București-Ilfov, unul dintre polurile de dezvoltare, rămân în urmă cu 137 de autorizații emise.
Nu aici e minusul însă, ci la clădirile nerezidențiale, cu o scădere de 1,5% an/an.