- Nextroot: Investiția medie într-un restaurant e între 100.000 și 150.000 €.
- Panait, HoReCa: Antreprenorii caută concepte diferite.
- Panait, HoReCa: Peste 50% din localurile noi închid în primii doi ani.
- Panait, HoReCa: Angajații sunt greu de găsit și și mai greu de păstrat.
- Panait, HoReCa: Franciza este una dintre cele mai sigure pentru extindere.
- ASE: Tichetele de valoare generează 32 mld. lei în PIB-ul României.
- Tichetele de valoare înseamnă peste 2% din PIB-ul naţional.
- 1 leu cheltuit prin tichete generează 2,91 lei suplimentari la PIB.
- 187.026 lei cheltuiţi prin vouchere de vacanţă susţin un job în HoReca.
- 1 leu cheltuit prin carduri de masă generează 2,63 lei suplimentari în PIB.
- 1 leu cheltuit prin tichete de valoare generează 0,18 lei venituri la buget.
- În 2023, piața HoReCa a avut o contribuție de 5,4% la formarea PIB.
- Radu Savopol, HORA: Industria ospitalităţii a generat 5,4% din PIB în 2023.
- Marcel Ciolacu spune că datele primite de el indică 2,5% din PIB/2023.
Peste 25.000 de restaurante, cafenele și unități de catering funcționează azi în România.
HoReCa este una dintre cele mai dinamice, dar și imprevizibile industrii.
În 2019, Dragoș Panait deschide Next Root Management Systems, agenție de consultanță dedicată afacerilor din industria HoReCa.
Next Root Management Systems propune o abordare integrată, personalizată, bazată pe analizarea premiselor și crearea de strategii și proceduri clare, care să acopere fiecare aspect, de la poziționarea afacerii, la cultura organizațională, de la fluxurile operaționale, la tehnologiile folosite, de la calitatea materiilor prime, la rețete și modalitățile de controlare a costurilor.
Ce spune Dragoș Panait, consultant, HoReCa?
„În opinia mea, industria arată bine. Începem să fim destul de maturi, să ne maturizăm din ce în ce mai mult pe industriile pe care le dezvoltăm. Suntem într-o, ca și locația la care ne uităm și ce se deschide astăzi în viața locală. Suntem într-o zonă foarte des întâlnită de fast casual.
Un accent, să spunem așa, pe o zonă sustenabilă, foarte mult în zona aceasta de materii prime sănătoase, care este un focus destul de puternic pe partea aceasta de natură, de sănătate. Observăm, pe o dată parte, că acei consumatori își reduc perioada de servire a mesei, astfel încât avem o situație și în localurile pe care le operăm, unde trebuie să livrăm destul de repede meniurile în ziua de azi, sau preparatele respective, în funcție de locațiile pe care le avem.
Meniurile sunt scurtate, sunt simplificate. Se dezvoltă destul de multe, apar destul de multe inovații în domeniul, își putea spune, vedem astăzi food hall-urile. Și este un concept care se va dezvolta din ce în ce mai mult, sigur, în online pe anii următori. Operatorii merg foarte mult în zona aceasta de digitalizare, nu neapărat ca să înlocuiască angajații, dar să poată să le facă viața mult mai ușoară în toată activitatea lor de zi cu zi.
Suntem foarte mult în tendințele acestea de confort și ne uităm foarte mult în zona aceasta de mâncare sănătoasă. Ieșim mai rar la restaurant, iar când ieșim ne dorim foarte mult să avem o anume experiență în tot ceea ce facem.
Ne uităm, o să spun așa câteva cuvinte la industrie, ne uităm către o zonă în care ne dorim să fim transparenti, ne dorim să cunoaștem transabilitatea produselor pe care le oferim clienților, ne uităm mult în zona aceasta de produse locale și sunt câteva lucruri la care astăzi sunt destul de importante în viață. Generația de mileniali și de generația Z sunt segmentele care influenzează piața cel mai des în zilele noastre și influenzează la fel și brand-urile respective ca și expunere în media.
Depinde foarte mult de localizare, depinde foarte mult de poziționarea brand-ului. Dar când ne uităm, de exemplu, pentru o investiție medie, să luăm așa pe rând, să spunem, pe categorie, aș putea spune că o cafenea mică este undeva între 40-60 de mii de euro ca și formă de investiție, un restaurant casual, suntem undeva, să zicem, până în 150 de mii, așa este acele categorii, le punem în niște categorii, undeva între 100-150 de mii de euro, ne uităm la restaurantele care sunt mai mari, unde o investiție minimă nu cred că scade undeva sub 170 de mii, decât destul de greuț. Deci cam acestea ar fi zonele în care ne uităm pentru investițiile de locațiile noi, mă refer, deci doar achiziții de locații vechi”, spune el.
