- Cu doar trei luni înainte de încheierea schemei de plafonare a prețurilor la energie, Guvernul trebuie să ia măsuri rapide pentru a sprijini categoriile cele mai afectate de sărăcia energetică.
- Unirea Ministerului Energiei cu Ministerul Economiei ar putea afecta grav eforturile de combatere a sărăciei energetice și de realizare a unui mecanism eficient pentru înlocuirea plafonării prețurilor la energie.
- Desființarea acestui minister riscă să reducă prioritatea acordată problemelor energetice.
Cu trei luni înainte de încheierea schemei de plafonare a prețurilor la energie, România trebuie să ia măsuri urgente pentru protejarea consumatorilor vulnerabili.
Observatorul Român al Sărăciei Energetice avertizează că unirea Ministerului Energiei cu Ministerul Economiei este o decizie nepotrivită. Aceasta ar putea afecta negativ tranziția energetică și lupta împotriva sărăciei energetice, obiective importante asumate de România la nivel european.
România are una dintre cele mai mari rate ale sărăciei energetice din Uniunea Europeană, iar combaterea acestui fenomen trebuie să rămână o prioritate pentru Guvern. Desființarea Ministerului Energiei riscă să pună această problemă socială gravă pe plan secundar.
Comasarea ministerelor afectează protecția consumatorilor vulnerabili
Decizia de a comasa Ministerul Energiei cu Ministerul Economiei vine în același timp cu lansarea Comitetului Interministerial pentru protejarea consumatorilor vulnerabili și combaterea sărăciei energetice, inițiativă importantă a Ministerului Energiei, aprobată prin Decizia Guvernului 380/2024.
ORSE consideră că existența Comitetului Interministerial pentru protejarea consumatorilor vulnerabili și combaterea sărăciei energetice este o bună practică. Activitatea acestuia este crucială pentru crearea unor politici publice eficiente, care să identifice corect categoriile afectate de sărăcia energetică și vulnerabilitatea energetică.
Ministerul Energiei și comitetul trebuie să gestioneze încheierea schemei de plafonare a prețurilor la energie, programată pentru 31 martie 2025, și să creeze un mecanism eficient care să o înlocuiască imediat.
Comasarea Ministerului Energiei cu Ministerul Economiei ar putea afecta grav șansele de realizare a acestui mecanism și ar genera efecte economice semnificative.
În plus, continuarea schemei actuale ar avea un impact bugetar considerabil, mai ales în contextul în care Comisia Europeană a deschis procedura de infringement împotriva României în octombrie 2024.
Desființarea Ministerului Energiei amenință tranziția energetică și echitatea socială
ORSE subliniază, încă din 2017, necesitatea unui plan coordonat și pe termen lung pentru combaterea sărăciei energetice. România trece printr-o perioadă critică de vulnerabilitate, marcată de volatilitatea piețelor de energie, care a afectat grav populația în criza din 2021-2023.
Ministerul Energiei are un rol esențial în gestionarea acestui context dificil și în găsirea unor soluții care să protejeze consumatorii vulnerabili.
Care este mesajul ORSE?
„Dispariția acestui minister poate periclita angajamentul viitoarei coaliții de a confirma drumul european ireversibil al României și de reducere a decalajelor din societate, care au dus România pe marginea prăpastiei în ceea ce privește calitatea democrației.
Salutăm intenția noii coaliții pro-europene de a reduce eforturile bugetare prin eficientizarea aparatului administrativ și validarea principiului de stat suplu si eficient. Totodată, considerăm că realizarea acestui lucru prin dispariția Ministerului Energiei ca entitate de sine stătătoare contravine eforturilor de tranziție a economiei țării noastre către sustenabilitate și performanță energetică în condiții de echitate socială. Prioritățile energetice ale României sunt primordiale și au rolul de a crea un mediu performant economic și de bunăstare socială’’, transmite ORSE.