Noul cod CAEN 9699 intră în vigoare și stârnește controverse. Marius Luican, CEO la Reveal Marketing Research: „Nu avem cum să ne plictisim în România!”

La începutul acestui an, intră în vigoare noul Cod CAEN 9699, destinat categoriei „alte servicii personale neclasificate în altă parte”.

Noile reglementări stârnesc un val de controverse, deoarece includ mențiuni despre furnizarea sau aranjamentul de servicii sexuale, organizarea de evenimente de prostituție și administrarea unor locații destinate acestor activități.

Aceste formulări atrag atenția publicului și generează discuții aprinse, mai ales în mediul online, unde mulți consideră că acest cod ar putea deschide calea spre legalizarea prostituției.

Ce spune Marius Luican, CEO la Reveal Marketing Research, pentru Aleph Business?

„Eu cred cu tărie că, după 35 de ani de la 1989, în sfârșit, guvernanții au luat în serios cu adevărat procesul de digitalizare al României și au început să folosească din ce în ce mai puternic, în cadrul acestui proces, metoda copy-paste.

Pe de o parte, este un semn că ne aliniem la tendințele globale. Pe de altă parte, ne-am dat seama într-un final – sau poate știam deja, dar nu recunoșteam – că, în loc să construim de la zero, este mai simplu să luăm soluții gata făcute din afară, să le importăm și să le „vărsăm” la noi.

Numai că, atunci când „vărsăm” informații în sistemul nostru, trebuie să avem grijă ce anume preluăm și cum o facem. Sigur, digitalizare, copy-paste, dar societatea noastră este încă în urmă cu câteva etape.

Așa se face că unele dintre codurile CAEN nou introduse sunt, paradoxal, încă ilegale în România, în timp ce altele sunt de-a dreptul inedite. De exemplu, șoptitul cailor sau alte activități similare ridică semne de întrebare – suntem într-o zonă de progresism greu de manageriat”, spune Luican.

Ce face Registrul Comerțului în această situație?

Este greu de imaginat cum Registrul Comerțului, care avea o etapă de funcționare foarte bună în România, a ajuns, în ultimii ani, să fie sursa unor surprize neașteptate.

De un an, doi, lucrurile par să fi luat o turnură ciudată. Nu este prima dată când digitalizarea, care ar fi trebuit să eficientizeze sistemul, ajunge să creeze mai mult haos decât progres. Este chiar a doua situație de acest fel într-un timp relativ scurt, un exemplu clar că lucrurile care mergeau bine sunt acum răsturnate într-un mod greu de înțeles.”, adaugă Luican.

Cum sunt influențați antreprenorii?

Ne aflăm după trei ani de măriri succesive ale taxelor și, în timp ce mediul de afaceri așteaptă noi majorări fiscale, guvernanții decid să mai adauge și o schimbare a codului CAEN.

Sincer, antreprenorii nu aveau nevoie de un alt șoc legislativ. Mai ales că, pentru cei care nu înțeleg (deși publicul acestui post de televiziune nu intră în această categorie), codul CAEN este doar o simplă codificare, fără un impact real asupra activității economice, colectării taxelor sau organizării riguroase a economiei.

Practic, cineva a decis, fără o necesitate reală, să creeze încă un val de agitație, de parcă nu aveam deja destule probleme cu toate schimbările legislative din zona economică”, spune Luican.

În România, nu ai cum să te plictisești – fiecare zi vine cu o nouă surpriză birocratică, o nouă provocare legislativă. Cu toate acestea, unele dintre serviciile incluse în noul cod CAEN par chiar interesante. Cine știe, poate într-un viitor nu foarte îndepărtat, vom ajunge și noi în lumea civilizată, fără să mai avem aceste interdicții absurde care există doar din punct de vedere juridic.

Până atunci, rămânem în așteptare, observând cum evoluează această digitalizare românească, în stilul inconfundabil care ne caracterizează de zeci de ani”, concluzonează Luican.

Exit mobile version