- Aderarea României la spațiul Schengen elimină timpii de așteptare de aproximativ 180 de minute la frontierele cu Ungaria și Bulgaria și facilitează transportul de mărfuri.
- România trebuie să respecte cerințe precum obținerea vizelor TRACES pentru produsele alimentare, folosirea codului UIT generat prin sistemul RO e-transport și obținerea licențelor pentru produsele cu utilizare duală, spune EY România.
- Transportatorii și operatorii economici, până la finalul anului, trebuie să își adapteze fluxurile și să își actualizeze obligațiile pentru a se conforma cerințelor Schengen și a evita întârzierile și blocajele în lanțul logistic.
Aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen terestru de la 1 ianuarie 2025, aduce beneficii considerabile în domeniul transportului de mărfuri în spațiul UE și nu doar. În prezent, zona Schengen include 29 de țări (25 de state membre UE și patru țări EFTA – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), conform raportului publicat de EY România.
Ce înseamnă aderarea la o zonă fără controale interne la granițe?
Țările nu efectuează controale la frontierele lor interne, cu excepția situațiilor care prezintă amenințări specifice. În plus, se vor desfășura controale armonizate la granițele externe, în baza unor criterii clare și predefinite.
Transportatorii și operatorii economici trebuie să fie mult mai atenți la obligațiile care le revin, în funcție de tipul de mărfuri transportate și de formalitățile necesare înainte de transport. Printre exemple se numără: obținerea vizelor prin sistemul TRACES, folosirea codului UIT generat prin sistemul RO e-transport (necesr pentru transporturile în UE) și obținerea licențelor pentru produsele cu utilizare duală (civilă și militară).
Care sunt consecințele nerespectării obligațiilor?
Neîndeplinirea la timp a acestor obligații duce la blocaje la destinație pentru transporturi și mărfuri, la contravenții și întârzieri în lanțul logistic, ba chiar și la confiscări de mărfuri.
În prezent, autoritățile vamale și de frontieră identifică aceste probleme înainte ca transportul să traverseze granița, ceea ce previne situații mai grave după această etapă. După integrarea României și Bulgariei în spațiul Schengen, acest „ajutor” nu mai este disponibil.
Transportatorii și operatorii economici trebuie să actualizeze procedurile și obligațiile conform cerințelor Schengen înainte de 1 ianuarie 2025. O pregătire corespunzătoare le permite să profite de avantajele oferite de aderarea la spațiul Schengen și să evite potențiale obstacole logistice.