- În opinia agenției, economia României va înregistra o creștere de 2,5% în anul 2024.
- Agenția Fitch estimează că datoria publică raportată la PIB va înregistra o creștere.
- Marcel Boloș: România înregistrează în acest moment un nivel istoric al investițiilor publice, susținute în mare parte de fonduri europene.
Agenția de rating Fitch reconfirmă în 30 august ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valută, precum și perspectiva stabilă, potrivit unui comunicat de presă.
Decizia agenției Fitch de a reconfirma ratingul suveran al României și de a menține perspectiva stabilă se bazează pe mai mulți factori. În primul rând, statutul României ca membru al Uniunii Europene joacă un rol crucial, deoarece atrage capital din partea UE. Aceste fonduri contribuie la îmbunătățirea veniturilor și la stabilitatea financiară a țării. În plus, România înregistrează o evoluție pozitivă a PIB-ului pe cap de locuitor și a indicatorilor de guvernanță și dezvoltare umană, care sunt mai ridicați comparativ cu alte țări cu rating similar (BBB).
Punctele forte care au condus la menținerea ratingului și a perspectivei sunt contrabalansate de nivelul deficitelor bugetului de stat și ale contului curent în raport cu suverani cu un rating similar, de nivelul ridicat al rigidității bugetare și de poziția datoriei externe nete.
Agenția Fitch estimează că economia României va crește cu 2,5% în 2024, susținută de fluxurile semnificative de fonduri europene, cum ar fi fondurile de coeziune și cele de redresare și reziliență. Aceste fonduri nu doar că vor stimula cererea și investițiile pe termen mediu, dar vor contribui și la creșterea potențialului economic al țării.
Deși se așteaptă ca datoria publică să crească, aceasta va rămâne în limitele acceptabile pentru țările cu un rating similar, cu nivelul medianei actuale „BBB”, și care se situează la 58,3%.
Cum se poate modifica ratingul
Agenția Fitch consideră că ratingul României ar putea fi îmbunătățit dacă deficitul bugetar ar fi redus în mod constant, ceea ce ar duce la scăderea datoriei publice ca procent din PIB pe termen mediu. De asemenea, îmbunătățirea balanței de plăți externe prin reducerea îndatorării externe ar contribui pozitiv.
Pe de altă parte, ratingul de țară ar putea fi afectat negativ de o consolidare fiscală insuficientă pe termen mediu. Aceasta ar putea duce la o creștere a raportului datorie publică/PIB și ar putea avea efecte adverse asupra credibilității politicilor publice, stabilității macroeconomice și lichidității externe, în special din cauza deficitelor fiscale și de cont curent excesiv de mari.