- Producătorii auto europeni pierd teren în fața inovației chineze și sunt nevoiți să colaboreze cu firme din China pentru a rămâne competitivi în domenii precum software, baterii și conducere autonomă, scrie FT.
- Uniunea Europeană adoptă o strategie defensivă, propune tarife și măsuri de acces condiționat la piață, inspirate chiar din politicile chineze folosite anterior pentru a atrage tehnologie occidentală.
- Europa, inclusiv Germania, nu mai conduce inovația auto globală, ci se adaptează unei noi ordini economice în care Asia, prin China, stabilește standardele și direcția industriei.
În urmă cu două decenii, industria auto chineză este privită cu superioritate de partenerii occidentali, care ironizează prototipurile copiate din modelele germane. Astăzi, însă, raportul de forțe se inversează: marii producători europeni se inspiră din inovațiile companiilor chineze de vehicule electrice și recunosc avansul acestora, scrie FT, citat de ZF.
Liderii auto recunosc că au subestimat avansul Chinei
Conform unei cercetări realizate de Financial Times, liderii din industrie admit că subestimează progresul Chinei în domenii esențiale precum software-ul auto, bateriile și conducerea autonomă. În prezent, companii ca Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW încheie parteneriate cu firme chineze pentru a rămâne competitive pe piața globală.
Care e răspunsul Uniunii Europene?
Uniunea Europeană regândește relația cu China. Pe lângă impunerea unor tarife de până la 45% pentru vehiculele electrice importate, Comisia Europeană propune politici care obligă firmele chineze să colaboreze cu parteneri europeni sau să ofere acces la tehnologiile proprii în schimbul accesului pe piața UE. Această strategie marchează o schimbare profundă: Europa adoptă acum metodele folosite de China timp de decenii pentru a atrage know-how extern.
Europa pierde teren în cursa inovației auto
În același timp, Europa se confruntă cu o cerere auto stagnată, costuri în creștere și reglementări stricte. China, în schimb, gestionează probleme legate de supraproducție. La nivel global, tensiunile comerciale inițiate de președintele american Donald Trump complică suplimentar contextul economic.
Care sunt criticile la adresa politicilor europene?
Anumiți executivi din industrie critică deciziile politice ale Uniunii Europene și consideră că acestea agravează dificultățile actuale. Eliminarea treptată a motoarelor termice, sancțiunile pentru emisii și renunțarea la energia ieftină din Rusia sunt văzute ca măsuri autodistructive, care slăbesc competitivitatea Europei.
Germania cedează conducerea industriei auto Asiei
În acest peisaj global în transformare, Germania — odinioară lider incontestabil în industria auto — devine simbolul unei ordini economice răsturnate. Europa nu mai dictează ritmul inovației, ci încearcă să țină pasul cu noii lideri din Asia, care impun standardele viitorului.

