Anca Tănăsescu, fondator, Wow Lab: Noi venim să acoperim această nevoie a copilor de a experimenta și de a înțelege din practică despre ce este vorba în manual

Wow Lab, un start-up de educație științifică prin experimente fondat de antreprenoarea Anca Tănăsescu, are o cifră de afaceri de 660.000 de lei în 2024, cu 71% mai mare comparativ cu nivelul din 2023. Iar acum, compania se pregătește pentru o nouă etapă de extindere și caută investiții de 100.000 de euro pentru a-și accelera dezvoltarea.

Ce face cu banii? Dezvoltă noi produse educaționale, digitalizează operațiunilor, intră pe piețe internaționale și își extinde echipa. Wow Lab are parteneriate corporate și colaborează cu școli publice și private. Are, până acum, 26.000 de elevi înscriși la cursuri la nivel național.

Ce spune Anca Tănăsescu, fondator, Wow Lab?

„Aș începe în primul rând cu nevoia reală pe care o rezolvă Wow Lab în ceea ce privește educația științifică a copiilor. De multe ori știința este tratată în școli ca un subiect abstract. Fizică, chimie, biologie, anatomie, totul se învață teoretic. Copiii au nevoie să înțeleagă la ce folosește în viața reală să rețină și să opereze cu acele noțiuni. Iar partea practică de experiment este foarte puțin acoperită, ba, în unele cazuri nu există experimente în școli. De ce? Pentru că programa este încărcată. Pentru că manualele pun accent pe teorie și pe formule. Pentru că profesorii sunt obișnuiți poate în același sistem în care au învățat și ei și nu au instrumentele necesare ca să schimbe acest lucru. Nu există de asemenea o bază materială în foarte multe laboratoare, ba, chiar multe dintre școli nu mai au laboratoare. Din lipsă de spațiu, acestea sunt transformate în săli de clasă. Deci, practic, noi venim să acoperim această nevoie a copilor de a experimenta și de a înțelege din practică despre ce este vorba în manual.

Vă amintesc că la testele PISA, elevii români sunt sub media internațională pe competențele STEM, adică Science, Technology, Engineering and Math. Și, practic, aproape jumătate dintre elevi nu înțeleg noțiunile științifice de bază. Iar asta le afectează capacitatea lor de a lua decizii informate, de a gândi critic și de a lua chiar în considerare cariere în domenii științifice.

Ce vom face cu banii? Vom dezvolta, în primul rând, noi module. Avem în momentul acesta 10 module dezvoltate de lungă durată, interdisciplinare. Vom achiziționa materiale didactice cu componente de tehnologie, cum ar fi microscoape și senzori. Aceste materiale vor fi portabile. În acest moment, noi lucrăm cu materiale simple sau de laborator în funcție de vârsta copiilor. Vom dezvolta echipa atât pe partea de competențe pedagogice, pentru că toți colegii noștri, traineri, sunt, de fapt, oameni de știință și ei lucrează în mod firesc în fiecare zi, în spitale, în laboratoare și așa mai departe, institute de cercetare. Deci, ne dorim să îi ajutăm mai mult pe partea de pedagogie și vom dezvolta echipa inclusiv pe partea de atragere de noi specializări și competențe. Ne dorim să punem copiii în contact cu acești profesioniști din științe, pentru ca ei să poată lua în încalcul eventuale cariere științifice și, evident, să experimenteze și să înțeleagă bucuria științei în clasă.

Principalele deficiențe, cred că le-am amintit un pic mai devreme. În primul rând, lipsa timpului, lipsa materialelor didactice, lipsa competențelor sau instrumentelor pe care profesorii să le aibă la îndemână.

Cum ne-am gândit să facem un business? Am plecat de la o nevoie personală. Mi-am dorit acum câțiva ani să îmi duc copilul la astfel de cursuri de experimente și nu am găsit. Mi-am adus aminte că mie îmi plăceau foarte mult experimentele, doar nu am reușit să fac o carieră în domeniul acesta și am ajuns să am un background în comunicare și marketing. Și cumva am rămas marcată de lucrul ăsta. De ce nu toți copiii au acces la experimente și de ce nu ar putea și alții să beneficieze de această idee? Și atunci am validat ideea în niște teste pilot și am descoperit că de fapt pe piața românească sunt foarte puține inițiative care acoperă această nevoie și așa am ajuns să dezvoltăm acest business.

AI nu este un concurent, cel puțin în acest moment, nu poate înlocui elementul uman. Practic la noi oamenii sunt foarte importanți ca în orice altă firmă de servicii, însă cu atât mai mult există și această componentă de inspirație pentru cei mici, întrucât colegii noștri sunt profesioniști din domenii științifice, deci foarte puțin probabil ca AI să poată înlocui în viitor aceste competențe umane și căldura și experimentul de la clasă. Dar cu siguranță folosim AI și ne dorim să îl folosim poate și mai bine în partea de operațiuni, în eficientizarea proceselor interne, în partea de automatizări, pe partea de sales, de marketing și tot ce ține de o firmă de servicii”, spune ea.

Exit mobile version