- Schimbarea acționariatului proiectelor câștigătoare din Componenta C6 a PNRR permite accesul investitorilor speculativi, creând riscul ca proiectele de energie regenerabilă să nu fie implementate efectiv.
- Multe dintre proiectele de energie regenerabilă au fost vândute imediat după câștigarea finanțării, în special către investitori internaționali, ceea ce ridică întrebări legate de sustenabilitatea investițiilor și impactul real asupra economiei.
- Autoritățile române ar putea impune criterii mai stricte pentru companiile care accesează finanțări, prioritizând firmele cu istoric și capacitate de implementare pentru a preveni stagnarea proiectelor esențiale.
Schimbarea structurii acționariatului unei companii care a câștigat finanțare prin ajutoare de stat sau prin Componenta 6 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) creează oportunități pentru investitori speculativi, dar și riscul unor proiecte de energie regenerabilă neimplementate. Aceste practici ridică întrebări privind sustenabilitatea și impactul real al fondurilor pentru energia verde în România.
Investitorii speculează piața energiei regenerabile
Posibilitatea schimbării structurii acționariatului unei companii beneficiare de ajutor de stat sau de finanțare din Componenta C6 a PNRR deschide ușa pentru investitori speculativi și afectează implementarea proiectelor de energie regenerabilă. Roxana Mircea, managing partner la REI Grup, a explicat în cadrul emisiunii ZF Investiți în România! că multe dintre aceste proiecte sunt vândute imediat după câștigarea finanțării.
În piața de energie regenerabilă, este o practică comună ca dezvoltatorii să înființeze companii separate pentru fiecare proiect și să faciliteze vânzarea rapidă a proiectelor câștigătoare. Acest lucru permite unor investitori speculativi, inclusiv firme internaționale din Turcia și Portugalia, să preia proiecte care nu sunt întotdeauna implementate ulterior.
Cadrul legislativ nu este optim deocamdată să controleze procesul de implementare după ce se obțin fondurile PNRR
Lipsa restricțiilor în schimbarea acționariatului permite nu doar speculațiile, ci și stagnarea în implementarea unor proiecte. Potrivit Roxanei Mircea, statul ar putea reglementa mai bine aceste finanțări pentru a susține companii cu istoric și activitate în domeniu. Investițiile sustenabile ar trebui să fie prioritizate în fața companiilor nou-înființate și neexperimentate.
Componenta C6 din PNRR, coordonată de Ministerul Energiei, include un buget de peste 1.6 miliarde de euro pentru proiecte de energie regenerabilă. Cu toate acestea, anomalia schimbării acționariatului este vizibilă și în alte programe de ajutor de stat, cum ar fi Investalim și Construct Plus. Lipsa cerințelor privind istoricul firmei sau cifra de afaceri generează situații în care firme „de apartament” câștigă milioane de euro fără să aibă capacitatea de implementare.