- Laurențiu Urluescu, președinte, AFEER: Dacă un consumator care avea 100 de kWh pe lună consum înainte plătea 68 de lei, acum prețul se duce undeva între 100 și 160 de lei.
- acturile la energie cresc din cauza caniculei, eliminării subvențiilor și majorării TVA.
- 7 milioane de gospodării sunt afectate, doar 1,3 milioane primesc ajutor de 50 lei.
Facturile la energie electrică cresc în iulie și august din cauza caniculei, eliminării subvențiilor de la 1 iulie și majorării TVA la 21% din 1 august. O factură de 68 lei pentru 100 kWh poate ajunge la 200 lei pentru 150 kWh. Aproximativ 7 milioane de gospodării sunt afectate, însă doar 1,3 milioane primesc sprijin de 50 lei lunar, potrivit AFEER.
Ce spune Laurențiu Urluescu, președinte, AFEER?
„Asupra consumatorului casnic, toate trei au influență asupra soldului lunar al facturii de energie electrică. În primul rând, faptul că nu se mai subvenționează energia de la 1 iulie duce la o creștere automată a facturii. Respectiv, înainte plătea un tarif plafonat, acum consumatorul va trebui să plătească prețul din piață.
De exemplu, dacă un consumator care avea 100 de kWh pe lună consum, atunci plătea 68 de lei, deci în ultimii 4 ani cam ăsta a fost tariful. Acum se duce undeva între 100 și 160 de lei, depinde de furnizorul la care este dus. Deci asta înseamnă aproape o dublare a facturii.
Pentru ceilalți care consumau peste 100 de kWh, creșterea este mai mică, deoarece aceia nu beneficiau de plafonul de 0,68 în trecut. Pe lângă această dispariție a subvenției, suntem și după o lună caniculară în care, pentru majoritatea consumatorilor casnici, a crescut consumul. Oricât s-a dat numărul la sisteme de ventilație, ori la aer condiționat.
Asta înseamnă o creștere destul de mare a consumului. Deci avem nu atât o creștere a costului cu energia din cauza prețului facturii, cât și din cauza creșterii consumului din facturi. Și noi am estimat că undeva poate să ajungă chiar la triplu, adică un consumator care înainte plătea 0,68 lei, acum plătește undeva în jur de 200 lei.
Costul facturii se poate reduce în două feluri. Odată reducând consumul, care asta ține doar de ei, prin creșterea eficienței energetice, adică să folosească aparate electrice care au un consum mai mic, sau să încerce, dacă este posibil, să găsească un furnizor care să ofere o energie cu un preț mai mic sau cu servicii mai bune.
Acum prețurile din piață sunt undeva între 1 și ceva și 1,6 lei. 1 și ceva, 1,05 parcă este și 1,6 lei. Deci e o plajă destul de mare.
Atenție, nu numai prețul contează, când alegeți furnizorul, contează foarte mult și alte servicii oferite de furnizor. Și aici spunem doar ca exemplu, poate e preferabil să alegeți un furnizor care are un centru de relație cu clienții lângă dumneavoastră, dacă doriți să mergeți fizic la furnizor, și nu cel care are un centru de relație cu clienții aflat la sute de kilometri. La fel, știu că sunt furnizori care au oferte prin care pot să dea și aparatele electrocasnice să le introducă în factura de energie și să plătiți în rate acele aparate.
Știu că au apărut, o chestie interesantă pentru cei care au contoare inteligente și care pot să-și varieze consumul, au apărut oferte de furnizare pe tarife diferențiate. Adică să plătiți mai ieftin dacă consumați în timpul zilei și mai scump când consumați în timpul serii. Și aici, cei care, de exemplu, pot să-și modifice consumul, respectiv, în loc de exemplu, să spălați la vârful de seară, deci de la șapte seara, pur și simplu să puteți spăla la prânz sau noaptea.
Și atunci beneficiați de un preț mai mic la energie. Și aici ar fi niște posibilități de optimizare pentru un consumator”, spune el.
