Dan Pîrșan, președinte, APCE: Ministerul Energiei vine pe repede înainte și transpune niște directive europene care, la un moment dat, se pot întoarce împotriva consumatorilor și a prosumatorilor ca un bumerang

România are al patrulea cel mai ridicat preț la energie din Uniunea Europeană. În loc să accelereze investițiile în rețelele de distribuție, Ministerul Energiei propune o măsură temporară ce permite limitarea accesului la energie pentru toți actorii: prosumatori, gospodării și industrie.

Sub forma așa-numitelor „contracte flexibile”, noul proiect de Ordonanță de Urgență intenționează să reglementeze raționalizarea energiei în zonele cu rețele blocate sau nemodernizate. Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie acuză o distorsionare a Directivei UE 2024 PE 1711 și solicită modificarea proiectului.

Ce spune Dan Pîrșan, președinte, APCE?

„E vorba de o transpunere a unei directive care trebuia implementată până pe data de 17 ianuarie 2025 și, în martie 2025, ministerul Energiei, fiind ocupat probabil cu alte probleme, a primit practic o cerere de infringement pentru că nu au reușit să adopte această directivă. Este vorba de Directiva 1711 din 2024 care are foarte multe elemente absolut corecte și în regulă pentru comunitatea europeană pe zona de energie, cum ar veni integrarea surselor regenerabile, protecția consumatorilor și a pieței de retail și așa mai departe.

În schimb, are un element legat de o conexiune flexibilă și transparentă, și anume, e vorba de un așa-zis contract flexibil de racordare, care este o prevedere care permite limitarea injectării sau a consumului de energie în cazul unor rețele congestionate, inexistente sau insuficient modernizate. Aici, Asociației Prosumatorilor îi este teamă de abuzurile care în România se vor putea întâmpla, în special în zona prosumatorilor, și anume, este un articol distinct care spune că utilizatorul sistemului care se racordează printr-o racordare flexibilă la rețea are obligația să instaleze un sistem de control al puterii certificat de un organism de certificare autorizat. Adică, e ca și cum ar veni la contorul nostru sau la invertoarele prosumatorilor și ar monta un element care ar putea să aibă control al puterii pentru limitare.

Și noi credem că aici se vor face abuzuri, deoarece legiuitorul în Uniunea Europeană s-a gândit că un cetățean din Polonia care are un teren în câmp, dau un exemplu, vrea să-și facă acolo o fabrică de pantofi. Iar operatorul de distribuție zonal sau național poate să-l racordeze într-o anumită fază și să-i dea o putere limitată, având în vedere că rețeaua nu e dezvoltată în câmpul acela. În România, aici se vor face abuzuri și vor veni exact pe zonele care nu sunt evident modernizate și vor face trimitere la acest OUG și vor spune că vor da un contract flexibil de racordare, vor emite un contract flexibil de racordare care, așa cum știm, caracterul temporal al acestor contracte flexibile în România funcționează ca după celebra lege a lui Murphy, orice lucru provizoriu rămâne definitiv.

Deci, asta este problema, faptul că pe repede înainte Ministerul Energiei, neavând nici specialiști, după câte observăm, pentru că nu mai devreme de acum câteva luni au subcontractat cu 28.000 de euro patru rânduri de draft OUG la o companie privată. Deci pe repede înainte ei vin și transpun niște directive europene care, la un moment dat, se pot întoarce împotriva consumatorilor și a prosumatorilor ca un bumerang.

În zonele unde există foarte mulți prosumatori, deja avem, să zicem, o densitate destul de mare. Noi având 230.000 de prosumatori, dar Polonia are un milion și jumătate, deci eu nu știu cum mai trăiesc oamenii în Polonia și consumă încă energie. În sfârșit, a fost o glumă.

Deci, în zonele de densitate mare va fi supratensiune. În momentul când va apărea această supratensiune la invertoare, se va face raționalizarea mascată a exportului și se vor prevala de această chestiune pentru a instala un sistem de control al puterii.

Un alt lucru care este în transpunerea acestei directive foarte îngrijorător este că dă ANRE-ului puteri aproape nelimitate în a decide dacă e alb sau e negru. Acum, este foarte clar că ANRE-ul și-a demonstrat în timp, din punctul nostru de vedere, aversiunea față de prosumatori. Și spun asta deschis, fără nicio îngrădire, să zicem. Și este clar că ANRE-ul și-a depășit, să zic, condiția pentru care a fost creat.

Din punctul nostru de vedere, nu mai este un arbitru independent pentru piața de energie din România. Toți acei oameni de la ANRE fiind plătiți din contribuțiile furnizorilor, producătorilor, distribuitorilor și a tuturor electricienilor care se certifică acolo, ei nu mai sunt un arbitru imparțial. Deci să-i dai ANRE-ului puteri, nelimitate, nu este chiar atât de bine.

Iar din ce am observat, Ministerul Energiei pasează responsabilitatea și trimite absolut tot ce vine pe zona, să zic, Comisiei Europene, trimite către ANRE. Ei bine, din nefericire, ANRE-ul nostru nu este la fel cu ANRE-ul din Germania, din Olanda, din Franța și așa mai departe. Noi avem un ANRE mai particular care nu joacă chiar în interesele consumatorilor sau ale consumatorilor în general”, spune el.

Exit mobile version