- APCE: Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, vrea să elimine programele „Rabla” și „Casa Verde”și redirecționează banii către un proiect feroviar ineficient.
- APCE: Peste 120.000 de gospodării folosesc „Casa Verde Fotovoltaic” pentru a reduce facturile la energie; închiderea programului le va afecta.
- APCE cere clarificări cu privire la fondurile și infrastructura feroviară, iar publicul solicită păstrarea programelor actuale.
Conform unor surse credibile, noul ministru al Mediului, Diana Buzoianu (USR), împreună cu partenerii de coaliție, pregătește eliminarea programelor „Rabla” și „Casa Verde 2025”. Această decizie este percepută ca o mișcare cinică care urmărește redirecționarea fondurilor destinate românilor către o companie de stat falimentară, CFR Călători. Dacă aceste planuri se implementează, Diana Buzoianu devine astfel cel mai tânăr ministru al mediului care desființează cele mai eficiente programe pentru populație din ultimul deceniu, spune APCE.
Care sunt argumentele ministrului?
Sub pretextul realizării unor „analize” sau explorării unor „scenarii”, ministrul mediului, fără experiență în domeniul energiei sau al mediului, vizează oprirea completă a programelor care sprijină fotovoltaicele, bateriile de stocare, pompele de căldură sau schimbarea tâmplăriei exterioare a locuințelor.
Mai mult, există acuzații că ministrul consideră o dublă finanțare în legătură cu programe derulate prin PNRR, a căror implementare este necunoscută atât publicului, cât și ministrului însuși.
Într-o declarație controversată, Diana Buzoianu spune că nu sunt interesați de „urgențe micuțe”, ci de „imaginea mai mare” la nivel ministerial.
Care e importanța programului „Casa Verde Fotovoltaic”?
Până în prezent, peste 120.000 de prosumatori beneficiază de programul „Casa Verde Fotovoltaic”, cu o capacitate instalată cumulată de peste 1.000 MW. Acesta este singurul program guvernamental care contribuie concret la reducerea facturilor la energie ale cetățenilor și la sporirea semi-independenței energetice a gospodăriilor din România.
Cum sunt redistribuite fondurile?
În loc ca suma de 16,4 miliarde lei (aproximativ 3,2 miliarde euro) să fie folosită pentru sprijinirea autoturismelor electrice, bateriilor, pompelor de căldură, fotovoltaicelor sau termopanelor, aceste fonduri se redirecționează către un program numit „Rabla Feroviar”.
Acest proiect, administrat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), este considerat inutil și o sinecură politică fără rezultate concrete.
Dacă această propunere e adoptată, peste 120.000 de gospodării pierd șansa de a deveni semi-independente energetic și de a instala tehnologii care pot ajuta la echilibrarea rețelelor de energie.
Care sunt întrebările esențiale adresate ministrului de către APCE?
APCE ridică întrebări critice legate de viitorul investițiilor: pe ce infrastructură circulă trenurile noi, deoarece doar 37% din liniile ferate sunt electrificate și viteza maximă permisă este deseori sub 50 km/h?
Unde se folosesc banii alocați anterior pentru modernizarea parcului feroviar?
Când folosește ministrul trenul pentru a înțelege problemele reale?
De ce cetățenii care doresc să producă și să stocheze energie curată sunt penalizați în favoarea unui sistem feroviar considerat ineficient?
APCE face o solicitare publică
APCE cere menținerea integrală a programelor „Casa Verde Fotovoltaic”, baterii, pompe de căldură, termopane și „Rabla” în forma anunțată și finanțată prin Fondul pentru Mediu, cu posibilități de îmbunătățire ulterioară.
Românii nu trebuie să suporte consecințele eșecurilor repetate ale politicienilor și companiilor de stat falimentare.
Până în prezent, nu există niciun răspuns la cererea publică de audiență adresată Ministerului Mediului.

