Semnele de criză se adună: Transportul mondial de mărfuri indică o încetinire a economiei

banii

Pieţele financiare înregistrează noi maxime în aceste zile, dar îngrijorările legate de încetinirea economiei continuă să crească. Pentru moment, investitorii par înclinaţi să îşi asume mai multe riscuri.

Pentru moment, investitorii par înclinaţi să îşi asume mai multe riscuri, indicele “fricii” sugerând un sentiment de lăcomie extremă pe piaţă, ceea ce duce la creşterea preţurilor unor acţiuni. Însă datele din comerţul mondial arată că economia globală încetineşte, ceea ce indică o posibilă scădere a consumului, arată o analiză eToro.

În România, cele mai recente date arată că vânzările cu amănuntul au scăzut cu 1,5% în aprilie 2023, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, inversând o creştere de 5,4% în luna anterioară. Scăderea este şi mai mare în comparaţie cu luna martie a acestui an, de 5,2%. A fost primul declin al activităţii de vânzare cu amănuntul din februarie 2021, cauzată de scăderea vânzărilor de carburanţi pentru autovehicule (-5,1% faţă de 4,7% în martie) şi de produse nealimentare (-0,3% faţă de 4,8%).

Vânzările cu amănuntul din UE au scăzut cu 2,6% în aceeaşi perioadă. Cea mai mare scădere din UE s-a înregistrat în Ungaria, 12,6%, urmată de Estonia şi Slovacia cu peste 10%. Vânzările cu amănuntul au crescut, totuşi, în SUA cu 1,6% şi în China cu 18,4%.

Industria de transport naval derulează 90% din comerţul mondial, ceea ce o face un barometru în timp real al evoluţiei economiei. Atât tarifele de transport maritim de mărfuri uscate în vrac, cât şi cele de transport maritim de containere au scăzut faţă de maximele pandemice. La apogeu, transportul unui container TEU standard (de 6 metri) din China în SUA a costat peste 10.000 de dolari.

Pe măsură ce lanţurile de aprovizionare şi cererea de bunuri s-au normalizat, aceste preţuri au scăzut. Preţul de expediere pe mare a unui astfel de container pe ruta China-Europa a scăzut sub 1.000 de dolari. Costul transportului maritim al unui container din China către America de Nord s-a prăbuşit şi el la 1.200 USD/TEU, iar pe ruta China-Orientul Mijlociu la aproximativ 1.000 USD/TEU. Preţurile mărfurilor fungibile în vrac rămân sub presiune, deoarece redeschiderea Chinei a dezamăgit pieţele, iar cererea de importuri din SUA şi Europa se situează sub nivelurile anterioare pandemiei: „Partea bună a situaţiei este că acest lucru a reprezentat o ameliorare a îngrijorărilor legate de inflaţia globală”.

Marii transportatori, de la giganţii de containere Maersk şi Hapag Lloyd până la liderii din domeniul transportului în vrac ZIM şi Star, sunt afectaţi de o dublă lovitură: preţuri mai mici şi volume mai reduse. Volumele de containere rămân sub presiune din cauza reducerii stocurilor comercianţilor cu amănuntul. Există speranţa unei stabilizări a cererii în a doua jumătate a anului, dar şi un anumit risc ca noile capacităţi de transport de containere să stimuleze oferta şi să fragilizeze preţurile. Îngrijorările transportatorilor ar putea fi confirmate de un alt obiect banal surprinzător: cutia de carton.

În 2022, în SUA, cererea de cutii din carton şi de alte materiale de ambalare a scăzut la niveluri nemaiîntâlnite de la criza din 2008. Nici în 2023 perspectivele nu sunt grozave. Un sondaj realizat de FreightWaves pe 32 de producători independenţi de cutii din SUA a arătat că livrările lor au fost mai mici în primul trimestru din 2023, comparativ cu cel de-al patrulea trimestru din 2022.

În primul trimestru, livrările lor de cutii au înregistrat o scădere substanţială de 12% faţă de T1 al anului trecut. Aceste companii nu se aşteaptă la o îmbunătăţire succesivă prea mare nici în al doilea trimestru, ceea ce întăreşte îngrijorările legate de încetinirea economiei.

Exit mobile version