Românii au cheltuit anul trecut cu 11,3% mai mulţi bani în magazine comparativ cu 2020. Cel mai alert ritm de creştere e în estul Europei, pe când nemţii nu au apetit de shopping, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă GfK.
În zece ţări din Europa vânzările de retail au crescut cu peste 10% în 2021 versus anul anterior.
Este interesant de observat că locuitorii din statele est-europene sunt cei care şi-au deschis cel mai mult portofelele în al doilea an marcat de pandemia de COVID-19, creşterea vânzărilor în retail fiind cea mai puternică în Lituania, Slovenia şi Estonia. România se află pe locul şase în top, aproape la egalitate cu Grecia. La polul opus se găsesc în special ţări dezvoltate, în frunte cu Germania şi Elveţia. Spre exemplu, nemţii au cheltuit anul trecut în magazine cu doar 1% mai mult ca în 2020, iar asta în contextul în care inflaţia a fost de 3,2%. Acest lucru înseamnă că apetitul de consum a fost redus.
În România, ritmul de creştere este de aproape trei ori mai alert decât avansul preţurilor.
În total, în 2020 (ultimul an pentru care există date financiare relevante), comerţul cu amănuntul s-a ridicat în România la peste 250 mld. lei (50 mld. euro), conform calculelor ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.